Da Pro Carton ECMA-showet løb af stablen i den franske by Cannes, var det med en rekord i baglommen – flere deltagere fra flere lande med flere håbefulde emballageløsninger
Af Allan Malmberg
At fantasien havde fået nogenlunde frit løb hos en række emballagefolk over det meste af verden stod klart, da man skulle udpege vinderne af Pro Cartons ECMA-priser. Og kampen var mere hård end nogensinde før, i de 20 år konkurrencen har fundet sted.
Der blev udpeget ti vindere i forskellige kategorier, hvoraf den fineste naturligvis var Carton Of The Year. Mere generelt var det vurderingen hos juryen, at det bliver stadig tydeligere, hvordan emballager i dag spiller en større rolle i både salg og markedsføringen. De er med til at understrege et brands identitet. I dag foregår markedsføringen ofte i det, man kalder multi-kanal-kommunikation, og her bliver emballagerne brugt til blandt andet at skabe genkendelse. Emballagen er jo ofte det, som kunden ser, og ikke nødvendigvis det ”nøgne” produkt. Derfor er det vigtigt, at man som kunde også kender emballagens udseende.
De mere klassiske områder som beskyttelse, åbning/lukning og produktpræsentation er heldigvis ikke gået i glemmebogen, hvilket også er tydeligt blandt både de ti vindere og den lange række af emballager, der var blandt de nominerede.
Vinderne
Carton of the year
Vinderen af den fineste pris gik til My. Von Erl med en emballage til e-cigaretter. På lidt terrængående dansk kan man sige, at den ikke har fået for lidt. Der er tale om en premiumpakke med prægning, hot foil og lak, men det virkelige wow-øjeblik kommer faktisk først, når emballagen åbnes, hvor et kompleks indre, udelukkende udført i karton, giver en anden oplevelse end det mere ”cool” udseende.
Von Erl ønskede et grafisk design, der passer i et stilfuldt, moderne bymiljø. Kvalitetsfornemmelsen skal ligge, allerede før man får emballagen i hånden, og den skal følges til dørs af en lækkerhed, der holder hele vejen. Det er ikke bare en e-cigaret, dette her – men en Von Erl.
Structural Designer:
Heinz Steinkellner, Mario Rassi (A&R Carton Graz)
Graphic Designer:
Steve Graham, Art Director, MUT Agency
Cartonboard Manufacturer:
Metsä Board
Sustainability
De færreste bruger en hel pakke batterier på én gang, men hidtil har hovedparten af alle batteriemballager været en slags alt-eller-intet. Genluk har i hvert fald ikke været en oplagt mulighed.
Med Beam Box fra Varta har forbrugeren pludselig fået en batteriemballage, der kan genlukkes. Ydermere har man minimeret selve materialeforbruget, uden at det er gået ud over hverken funktionaliteten eller salgsmuligheden – faktisk tværtimod. Den smarte trekantede emballagen er lidt af en eyecatcher. Emballagen består kun af karton.
Structural Designer:
Varta | Fr. Schiettinger (Göppingen)
Graphic Designer:
Varta Consumer Batteries
Cartonboard Manufacturer:
Moritz J. Weig
Most Innovative Design
I denne kategori kunne man godt finde en meget kompliceret udført emballage, men man kan så sandelig også finde det modsatte. Og det er tilfældet i år, hvor der slet ikke er tale om en emballage. Man kunne næsten kalde det et kartonhåndtag, for det er netop hvad det er. Et fladt stykke karton med fire huller, der bruges til at tage fire flasker Pago frugtjuice op på én og samme gang. Det er så frygtelig enkelt, at man næsten ikke kan tro, at det først er opfundet nu.
På markedsføringsfronten kan det ikke være bedre. Den kan tages med overalt, er printet med firmanavn og logo, og toppen er, at produktionsomkostningerne ikke er de højeste.
Structural Designer:
Gerlinde Gruber & Thomas Parkfrieder
Graphic Designer:
Martha Ploder & Gerlinde Gruber
Cartonboard Manufacturer:
WestRock
Beauty & Cosmetics
Sex i karton er nok lige at drive den en tand for vidt, men med Flormas All Eyes On Me-kollektionen er man da kommet et stykke af vejen. Her er både det meget populære houndstooth-mønster, der i øjeblikket går sin sejrsgang inden for tekstil- og kosmetikindustrien – det samme gør den fløjlsagtige tekstur, som selv går rundt om hjørner uden at bryde.
I den konkrete løsning er den ydermere på en metalliseret overflade.
Hele løsningen er så attraktiv, at navnet og emballagen passer perfekt sammen.
Structural Designer:
Printpark
Graphic Designer:
Kosan Kozmetik
Cartonboard Manufacturer:
Metsä Board
Beverages
Den nye Polz Brandy XO fra Weingut Erich & Walter Polz fortjener også en helt ny emballage, mente virksomheden. Og det fik den. På blot tre måneder lykkedes det at trylle en emballage frem, der understreger flaskens egen noble elegance.
Den har en næsten bogagtig udførelse, der måske giver minder om, at indholdet kan nydes i stilhed sammen med en god bog i det engelske herreværelse.
Structural Designer:
Schachner-Pack
Graphic Designer:
Brokat Werbeagentur
Cartonboard Manufacturer:
Stora Enso
Confectionery
Egg Box hedder den lille finurlige emballage, der praktisk nok indeholder de små chokoladeæg fra De Neuville. Æggene har sin storhedstid omkring påske, og derfor er der også en snert påskeæg over emballagen.
Der er også en dobbelthed omkring ”ægget”. Når emballagen er tømt, behøver man ikke drøne den ud, men kan bruge den som holder til alt lige fra blyanter til papirclips. Og hvis man er barn, eller har et barnligt sind, kan man også lege med den, efter man har guffet indholdet i sig.
Structural Designer:
Karbest
Graphic Designer:
De Neuville
Cartonboard Manufacturer:
Stora Enso
Healthcare & Pharmaceuticals
Et af de tilbagevendende problemer inden for medicinemballering er det modsætningsfyldte i at have en emballage, der er let at åbne for gamle fr. Jensen, men svær at åbne for hendes barnebarn.
Orion Corporation har med løsningen Orion Pharma Oy Sileo gjort et forsøg, der involverer en gul knap. For at få æsken op skal man ganske enkelttrykke på den gule knap, og derefter er den let at åbne. Hele emballagen, også åbne-/låsemekanismen, er udført i karton.
Ud over at få idéen til en børnesikring kan emballagen produceres via én maskingang, og den kan også fyldes via én maskingang.
Structural Designer:
Susanna Sotka, Juuso Lindqvist (A&R Carton Oy)
Graphic Designer:
Shandy, Max Söderholm, today BusDir (Omnicom Media Group Finland)
Cartonboard Manufacturer:
Stora Enso
Food
Kaffe i de små kapsler har gået sin sejrsgang verden over. Selv om tendensen måske er ved at være ovre blandt de såkaldte firstmovers, så sælges der stadig en næsten uhyrlig mængde små kapsler, og kampen om de mange kunder, der stadig findes i det kæmpestore kaffemarkeder, er derfor benhård.
Derfor er opmærksomhed og tilgængelighed blandt de oplagte egenskaber at gå efter, og der har Amann Kaffee fået deres helt nye og ganske cool lille beholder.
Mange emballager bliver lanceret som ”også brugbar på frokostbordet” eller noget i den stil, og de færreste ville overhovedet drømme om at sætte dem på bordet.
Men her – her er det anderledes. Den fikse beholder ville faktisk gøre sig ganske godt. ”Læben”, der giver adgang til fire forskellige kaffesmage, holdes lukket via en magnetisk lås.
Structural Designer:
Rattpack Group
Graphic Designer:
zurgams kommunikationsagentur
Cartonboard Manufacturer:
Metsä Board
Non-food
Her kan man, uden risiko for nogen form for kønsdiskriminering, tale om en rigtig god cigar – og en noget anderledes emballage end man normalt forbinder med cigarer. For metal eller træ er klart de mest almindelige materialer, men hos Oettinger Davidoff har kartonmaterialet møvet sig ind.
Og det er der flere gode grunde til. Foruden de miljømæssige argumenter omkring ressourcer koblet direkte til produktionen er den let, hvilket hjælper i logistikfasen.
Mange vil synes, at kartonemballage som udgangspunkt er en ulige kamp om at virke ”premium”, når modstanderne tæller metal eller træ, men her har man forsøgt at løse det ved en flot præsentation af produktet og magnetisk lukkefunktion, der giver lidt ekstra på lækkerhedsfronten.
I beskrivelsen påpeges det desuden, at der er lidt motorcykelmotor over den glød, som de sorte og grå farver giver. Og så er vi tilbage ved den gode cigar. For her er kundegruppen klar. Mænd.
Structural Designer:
Stephan Springer PAWI Verpackungen
Graphic Designer:
Scott Birtwistle
Cartonboard Manufacturer:
Iggesund
Volume Market
Den centrale idé hos Reloads Lab var at finde en emballage, der fungerer både i butikken og online. På grund af de små mængder kan forbrugerne teste den ønskede parfume billigt. Det medfølgende gavekort kan bruges til yderligere oplysninger og giver forbrugeren en rabat, hvis forbrugeren registrerer sig på produktets hjemmeside med en kode, der gør det muligt at tage yderligere kontakt.
Talrige parfumeproducenter har meldt sig til dette koncept og skabt eget udseende i henhold til deres corporate design. Dette har resulteret i high-end design med prægning, guldfolie og en trykt indre karton. Spraypumpen, som er inkluderet, er genanvendelig. Indsatsen, der fikserer minisprayen, kan også genbruges.
Structural Designer:
Kasper digitale media bvba
Graphic Designer:
Tom Hoens
Cartonboard Manufacturer:
Iggesund