BKI Foods i Højbjerg har sammen med Polyprint opfundet en ny type kaffepose, der er et gennembrud inden for bæredygtig fødevareemballage. Faktisk har posen været på markedet i et stykke tid, men BKI har valgt ikke at afsløre noget om den nye pose, der består af to lags folie i stedet for tre. Baggrunden for at holde det hemmeligt var at understrege, at den nye emballage ikke ændrer smagen. Til gengæld vil den ændre på, hvordan man ser på denne type emballage i fremtiden.
– Vi er jyder. Vi tager det stille og roligt – nu har vi testet forskellige foliekombinationer i over halvandet år, og vi er begejstrede for det foreløbige resultat. Vores folie kan frasorteres og genanvendes i et moderne anlæg med over 99 procent genanvendelighed. Vi håber, at kaffeposens egenskaber kan udbrede kendskabet til vores virksomhed, siger Carsten Brøgger, indkøbschef i BKI Foods A/S.
Det revolutionerende ved kaffeposen er folien i emballagen, som er udviklet i samarbejde med BKI Foods’ underleverandør gennem 13 år, Polyprint.
Den nye emballage, der består af en ny type tynd, fleksibel folie, sætter ifølge specialisterne helt nye standarder for genanvendelse, da den bl.a. reducerer klimabelastningen betydeligt.
Ud over at kunne genanvendes har emballagen nemlig en lang række andre fordele.
– Vi bruger mindre emballage – vi bruger mindre materiale. Og så har vi reduceret CO2-udledningen med 23 procent ifølge beregninger fra Teknologisk Institut. Fordi folien er tyndere, så har vi faktisk 20 procent mere på pallen. Det gør, at vi sparer hver femte palle ind i huset, fortæller en begejstret indkøbschef.
BKI sparer altså lagerplads, bruger mindre strøm pga. lavere smeltepunkt, og så kører maskinerne i produktionen hurtigere end før.