
Stadig flere virksomheder arbejder med reduktion af CO2, en del af dem gør det gennem hele deres værdikæde.
En af de virksomheder er Midtjyske Kastbergs Gourmet-Is fra Herning som har viet tid til både at identificere og arbejde sammen med deres leverandører for at finde gode og bæredygtige løsninger. Dette er en indsats, der ikke kun gavner miljøet, men som også bidrager til en mere produktiv og bæredygtig forretningsmodel.
Virksomheden har igennem de sidste 2 år foretaget en række besparelser ved at have fokus på emballagerne anvendt i hele værdikæden, og ved at samarbejde med deres leverandører og stille nogle enkle krav, er det lykkedes at reducere kraftigt i mængden af affalds emballage.
Kastbergs har gennemført en intern kampagne, som har haft til fokus at reducere mængden af emballage forbrugt til virksomhedens råvarer. I kampagnen har Kastbergs i samarbejde med deres leverandører været i stand til at reducere mængden af plastik og pap betydeligt.
Til fremstilling af is og sorbet, anvender Kastbergs flere typer bær, som hindbær, jordbær, solbær, stikkelsbær, solbær m.fl. har virksomheden i samarbejde med deres leverandører gået fra at modtage deres råvarer i papkasser med poser til at modtage sække. Således har Kastbergs reduceret mængden af pap med 100 % og plast med 85 %.
Også Kastbergs karamelsauce har gennemgået en emballage transformation. Tidligere blev saucen leveret i 1L flasker, men nu er den egenproduceret på licens og leveres i 12L spande. Denne ændring har reduceret emballageaffaldet med 62,5 %.
Disse er eksempler på små skridt, der bidrager til at sænke det samlede CO2 aftryk og en del af en målrettet indsats, samtidig med at den samlede produktivitet øges. Virksomheden har gjort nogle simple og solide greb, som har bidraget til både en reduktion af carbon, men også en øget effektivitet samt en synlighed for virksomhedens medarbejdere.
I mange tilfælde er det de simple løsninger, der sætter gang i både kreativiteten og indsatsen, således oplever Kastbergs at virksomhedens medarbejdere nu er mere opmærksomme på at tage ansvar og bidrage med idéer til andre initiativer, som kan skabe både effektivitet og carbon reduktioner.
Det er virksomhedens ambition, at fortsætte indsatsen med at reducere og forbedre emballager anvendt både som råvarer og færdigvarer, hvorfor virksomheden er i dialog med flere leverandører om de næste projekter.
Kilde: Kastbergs Gourmet-Is