Man kan altid diskutere, om det er gået godt eller dårligt for Amazon på det svenske marked. Det kommer jo an på, hvilke forventninger man havde, da den amerikanske gigant åbnede den 28. oktober 2020.
Nu lidt mere end år efter, kan regnebrættet gøres op.
Hvis frygten var, at Amazon totalt ville tørre gulv med det svenske internet-handel, så er det ikke sket. Omkring 20 procent af svenskerne har handlet på siden, og selvom det måske er færre end forventet, er det trods alt en fordobling af tallet siden årsskiftet 20/21.
Forskerne fra Lunds Universitet, der har fulgt i hælene på Amazon, viser dog også andre tal, der ikke er så positive. Relativt få af kunderne kommer igen efter den første handel, ligesom langt de fleste af de 20 procent faktisk ikke vil anbefale siden til andre.
Opfattelsen af både sortiment og Amazon som virksomhed er mindre positiv end tidligere, og viser ikke umiddelbart lyse udsigter for fremtiden. Branden er stærkt blandt de unge, men der er et stigende antal handelspladser at vælge imellem, og som det ser ud nu, er Amazon ikke en af de foretrukne hos vores broderfolk
Kilde: lu.se