Der er tale om en slags ny, men samtidig gammel nyhed, når norske Elopak puster nyt liv i virksomhedens kartonbaseret genopfyldningsemballage til non-food, som først blev lanceret i begyndelsen af 1990’erne.
Genopfyldningsemballagen D-PAK , der er baseret på Elopaks velkendte og gennemprøvede fødevareemballage Pure-Pak, blev fremstillet i ca. 500 millioner eksemplarer om året i begyndelsen af 1990’erne. Kunderne på det tidspunkt var hovedsagelig inden for vaskemiddelindustrien.
I årenes løb blev den kartonbaserede genopfyldningsemballage udkonkurreret af emballage i andre materialer, men nu – 30 år efter den første lancering – har Elopak genstartet D-PAK refill-pakken på vegne af Orkla Group.
Det er Orklas division Orkla Home and Personal Care (OHPC), der nu introducerer den nye gamle papemballage til genopfyldningsprodukter inden for sæbe- og rengøringsmiddelmærket Klar.
Sammen med Elopak arbejdede Orkla på at udvikle en kartonbaseret genopfyldningsemballage, og det blev konkluderet, at en gaveltopemballage af Pure-Pak-modellen med etablerede holdbarheds- og bekvemmelighedsfordele og en lige så gennemprøvet påfyldningsteknologi var svaret på Orklas behov.
Før lanceringen gennemførte Orkla forbrugertest, som gav emballagen en høj vurdering for brugervenlighed, bekvemmelighed og nem håndtering.
Den nye genopfyldningsemballage er nu rullet ud over hele Norge af Orkla og for at skelne den fra lignende flydende kartonemballage til flydende mad er Klar-emballagen forsynet med en etiket, der dækker emballagens skruelåg, der forklarer, at emballagen indeholder sæbe eller vaskemiddel.