På fredag er det den helt store festdag for forbrugerne, der kan vælte sig i gode tilbud. Men det er også en fest for de kriminelle, der sælger kopivare.
Derfor er Patent- og Varemærkestyrelsen ude med en opfordring til at være meget nøje med de tilbud, man lader sig friste af. For en ting er, at nogle forbrugere helt bevidst og med åbne øjne køber kopiprodukter – noget andet er den store gruppe at forbrugere, som bliver snydt, når de køber på nettet.
Tal fra den europæiske varemærkeorganisation, EUIPO, viser, at 4 ud af 10 unge mellem 15 og 24 år har købt kopivarer uden at vide det inden for det seneste år.
Uanset om man er ung eller ældre, så er det vigtigt at se sig godt for, når man handler på nettet. Udover at man ved køb af kopivarer ikke støtter de innovative virksomheder, hvilket er slemt nok i sig selv, så risikerer man også, at de kriminelle bagmænd bag kopivarerne benytter sundhedsskadelige stoffer i fx forfalsket kosmetik, tekstiler eller legetøj. Forfalsket elektronik kan også bryde i brand fordi det ikke lever op til sikkerhedskravene, siger Barbara Suhr-Jessen, sektionschef hos Patent- og Varemærkestyrelsen.
Desuden viser en række rapporter fra bl.a. Europol, at bagmændene bag kopivarerne i vidt omfang er organiserede kriminelle. De kan tilmed være involveret i andre former for alvorlig kriminalitet som fx handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse, hvidvask eller menneskehandel.
De kriminelle bagmænd bliver hele tiden dygtigere til at snyde forbrugerne. Særligt ved nethandel kan det være svært at skelne kopierne fra de ægte varer. Det er ikke længere kun luksusprodukter, som dyre tasker, ure og tøj, der forfalskes. I dag bliver nærmest alle typer af produkter forfalsket – fx også kosmetik, legetøj og elektronik.
Det er let at blive snydt til at købe kopivarer, men heldigvis kommer man langt ved at følge nogle få enkle råd. Det helt grundlæggende råd er, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også. Derfor er det vigtigt at huske sin kritiske sans, inden man hurtigt klikker videre på ”køb-knappen” i kampen om det gode tilbud, siger Barbara Suhr-Jessen.
Op til Black Friday og julehandlen lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen en kampagne mod kopivarer på sociale medier. Kampagnen sætter fokus på farerne ved kopivarer og giver gode råd til, hvordan man styrer uden om de forfalskede varer.