I Finland har fødevarevirksomheden Paulig Group sammen med detailkæden K Group og mode- og designfirmaet Globe Hope gennemført et halvt år langt forsøg, hvor de har samlet tomme, fleksible kaffepakker og omdannet dem til unikt modetilbehør. Et halvt dusin K-butikker deltog i forsøget, der startede i juni 2019, og på seks måneder blev ikke mindre end 25.000 tomme kaffepakker samlet.
– Det var forbløffende at se, hvor ivrige forbrugere var efter at overlade deres tomme kaffepakker til butikernes genbrugsbakke. Vi modtog mere materiale end forventet, og vi takker alle, der deltog i projektet, siger Kati Kyllönen, marketingchef hos Paulig.
De tomme poser, der blev samlet i butikkerne, blev derefter sendt videre til Globe Hope, som i slutningen af efteråret 2019 omdannede dem til otte unikke og forskellige modetilbehør. Produkter fremstillet af de tomme kaffepakker inkluderer elegante små tasker, holdbare indkøbsposer, penalhuse og tegnebøger. Produkterne sælges nu i de deltagende K-butikker i Finland samt gennem Pauligs onlinebutik.
– Nogle ældre og usædvanlige kaffepakker kom også ind i samlingen og er blevet genbrugt i Globe Hopes produkter, hvilket gør nogle af dem virkelig unikke, siger Kati Kyllönen.
Indsamlingsprojektet er nu forbi, men Paulig håber, at forbrugere fortsat vil smide de tomme kaffeemballager i plastgenbrugsbakkerne. Og der var endnu en lidt overraskende sidegevinst.
– I testperioden satte mange forbrugere pris på, at de fik at vide, at de tomme kaffepakker kunne sorteres som plast, siger Kati Kyllönen.