CO2-udledning fra virksomheder og lastbilkørsel står bag op imod 25 procent af Sønderborgområdets udledning, og hvis man vil nå frem til at indfri ambitionerne om at blive CO2-neutral i 2029, det såkaldte ProjectZero, er det afgørende, at der bliver taget hånd om den udledning.
Den opgave har netop fået en håndsrækning fra EU, der har bevilliget 4,5 millioner til projektet ZERO Industry, som Sønderborg Varme, Better Energy, ProjectZero og Sønderborg Kommune de kommende to år skal arbejde sammen om.
En del af projektet handler om at få skruet ned for gasforbruget hos produktionsvirksomhederne, en anden del handler om at få skiftet diesellastbiler ud med el-varianter.
Better Energy, der har et af Europas største testanlæg for solenergi i Sønderborg, skal stå i spidsen for en kortlægning af kørselsmønstre, ladebehov og deraf potentialet for at skifte lastbiler på diesel ud med elektriske lastbiler.
Allerede i dag er Danfoss gået over til el i deres danske lastbilpark, og håbet er, at flere vil følge efter.
– Vores teori er, at mange virksomheder i Sønderborgområdet har et kørselsmønster med ruter, hvor rækkevidden med el kan fungere fint i praksis. Det vil vi kigge nærmere ind i, og samtidig afsøge, hvordan vi som samfund får lavet den nødvendige lade-infrastruktur på den smarteste måde. Herunder hvad vi kan gøre for at øge incitamentet for at lade på de tidspunkter, hvor der er mest grøn strøm i elnettet, siger Lasse Netterstrøm, Head of Business Innovation ved Better Energy.
Kilde: ProjectZero