Salami, røget medister, kyllingepålæg …
Pålægsvarianter, vi alle kender, og som hører til favoritterne i fx madpakken. Med 30 år på bagen er selve den gule emballage efterhånden også en klassiker. Nu får bordpakken imidlertid en opgradering.
Pålægsfabrikanten Atria Danmark, der står bag blandt andet 3-stjernet, lancerer nemlig en ny emballage, der består af 25 pct. mindre plast. Den nye emballage giver en samlet årlig plastreduktion på ca. 100 tons.
På den nye pakke skifter Atria Danmark det gamle låg ud med en mere fleksibel folie med genlukfunktion.
– Vi har gennem de sidste par år øget vores fokus på, hvordan vi kan reducere vores forbrug af plastik. Med de mange produkter, vi hver uge producerer, kan selv en mindre reduktion gøre en stor forskel i vores plastforbrug og dermed også vores CO2-aftryk, forklarer indkøbschef Frank Jensen.
Ud over at den nye emballage består af mindre plast, så er lige knap 50 pct. af emballagen af genanvendt plast, hvilket også hjælper på det samlede CO2-aftryk. Særligt taget i betragtning, at der årligt bliver langet mere end 20 millioner eksemplarer over disken.