
Hvordan skaber man en emballage, der ikke kun er funktionel og visuelt attraktiv, men også appellerer til andre sanser som hørelse, berøring, smag og lugt?
Det er udfordringen for årets designstuderende i BillerudKorsnäs Packaging Impact Design Award, PIDA.
Målet er at sætte fokus på nye, unge talenter og deres ideer – men også at drive udviklingen af emballagedesign fremad.
I år tager PIDA et stort skridt fremad ved at gennemføre konkurrencen digitalt. Det er også første gang, at designskoler i USA er blevet inkluderet i konkurrencen. Den første konkurrence i PIDA finder sted den 19. maj og er en fælles begivenhed for både England og USA. I maj og juni arrangerer BillerudKorsnäs yderligere tre konkurrencer i Sverige, Frankrig og Tyskland. I september vil en international vinder også blive kronet ved en Grande Finale på Luxe Pack Monaco.
Tusindvis af studerende har været involveret i de 15 konkurrencer hidtil siden starten i 2005.
Da vi etablerede PIDA, ønskede vi at udfordre branchens konventioner og drive udviklingen af emballagedesign fremad. Vi valgte derfor at sætte fokus på nye, unge talenter og deres ideer. Ideen er, at deres kreativitet og smarte løsninger vil bringe inspiration og innovation til branchen. Noget, som de studerende virkelig har formået at gøre. Gennem årene har vi set en masse smart og innovativ emballage, og derfor er forventningerne også høje i år, siger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard hos BillerudKorsnäs.
I år er opgaven “Vække sanserne”, hvilket betyder, at de studerende vil skabe et bæredygtigt, innovativt og funktionelt emballagekoncept, der er forskelligt fra de løsninger, vi ser i handel i dag. Emballagen skal appellere til vores sanser. For eksempel kan det handle om at gøre indtryk gennem duft, lyd eller taktil følelse.
De studerende konkurrerer i fire forskellige kategorier; bæredygtighed, brugervenlighed, innovation og Gold Award – vindere af alle kategorier. Juryen består ved hvert arrangement af branchekyndige repræsentanter fra emballageindustrien.
Vinderne af “Gold Award” fra de fire konkurrencer vil møde hinanden i en international finale, der afholdes på den prestigefyldte LuxePack-pakkemesse i Monaco i slutningen af september. Den endelige internationale vinder inviteres til et designtopmøde i Frövi, Sverige