• KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

EmballageFOKUS

Fokus på emballage og plast

  • Automation
  • Branchenyt
  • Fødevareemballage
  • Logistik og lager
  • Materialer
  • Miljø
  • Mærkning
  • Plastproduktion
  • Link til Klimateknologi

AktueltLogistik og lagerMiljø15. 08. 2022 | Allan Malmberg

Elektriske motorveje kan sende massevis af el-lastbiler ud på vejene

AktueltLogistik og lagerMiljø15. 08. 2022 By Allan Malmberg

Foto: Scania

Elektriske motorveje, de såkaldte eRoads, kan være på vej til at blive en realitet her i landet. Denne type motorvej kan lidt sammenlignes med den idé, der står bag en trollybus, altså at køretøjet får strøm fra en ophængt køreledning, men er modsat tog og letbane ikke afhængige af skinner.

Disse eRoads er tiltænkt lastbiler. Eldrevne lastbiler skal, hvis de skal have en lang aktionsradius, enten have enorme batterier eller stå til opladning med relativ korte mellemrum. Ingen af de scenarier er hensigtsmæssige. Hvis man i stedet kunne lade lastbilerne suge strøm fra luftledninger på motorvejene, og kun anvende batteristrøm i fx byerne, er meget vundet.

Og det er slet ikke usandsynligt, at der kommer eRoads her til landet.

Det erfarer de hos Scania, der kan konstatere, at Vejdirektoratet kigger på muligheden for at etablere en eRoad på den næsten 200 kilometer lange strækning mellem Øresundsbroen og Femern. Det byder de velkommen hos Scania, der allerede har fuldelektriske lastbiler på de danske veje.

Det er en kendsgerning, at fuldelektriske, batteridrevne lastbiler er på vej, og når mange af disse skal i gang med at køre længere strækninger, så bliver der behov for at lade lastbilerne en route. Skal opladningen ske på truck stops, så kan man nemt forestille sig nogle flaskehalsproblemer. Derfor er eRoads interessante, idet flaskehalse undgås, når lastbilerne kan lade, imens de kører, forklarer Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania Danmark.

Udover at eRoads kan forebygge flaskehalse, så vil de også påvirke selve udviklingen af lastbilernes batterier. For ifølge Anton Freiesleben så er den langsigtede strategi, at køreledningerne bliver så udbredte på motorvejsnettet, at man vil kunne bygge lastbiler med væsentligt mindre batterier, og det er godt nyt for både forbrugere og klima, forklarer salgsdirektøren:

Hvis vi kan bygge lastbiler med mindre batterier, vil det betyde, at vi vil se et markant fald i prisen på de fuldelektriske lastbiler. Det betyder også, at flere omstiller sig til ellastbiler hurtigere, og at vi skal bruge langt færre ressourcer på at bygge lastbilerne, så der er mange gevinster at hente for både klima og pengepung, påpeger han.

Scania har erfaringer med etablering af køreledningsprojekter i både Sverige ogTyskland, og analyser har vist, at op mod 80 procent af motorvejsnettet kan forsynes med køreledning. Hvis det bliver en realitet behøver mange lastbiler et langt mindre batteri end mange havde forudset.

I Tyskland planlægges der allerede nu to gange 100 kilometer med køreledninger, og den danske tilføjelse kan derfor ses som en forlængelse af vores nabolands indsats på området. Udbuddet, der netop er udsendt af Vejdirektoratet, drejer sig om en forundersøgelse af køreledninger mellem Øresundsbroen og Femern. Forundersøgelsen skal danne grundlag for den politiske beslutning om de første køreledninger på de danske motorveje, og resultatet ventes at foreligge i maj næste år.

Kilde: Scania

Skrevet i: Aktuelt, Logistik og lager, Miljø

Seneste nyt fra redaktionen

Mejeri-gigant dropper etiketterne – al information står nu direkte på emballagen

FødevareemballageMærkning03. 10. 2023

Mejerigiganten Danone har besluttet at fjerne PET sleeve-etiketter fra 100 ml-flaskerne på deres Actimel-produkt I stedet bliver navnet og al yderligere information mærket direkte på emballagen, der er fremstillet af HDPE. Materialet er fuldstændig genanvendelig. Koncernen sælger 270 mio. af

Virksomheder kan hente hjælp mod hackere i nye AI-baserede sikkerhedsværktøjer

Branchenyt03. 10. 2023

Cyberangreb er et stigende problem for stort set alle dele af erhvervslivet. Men måske er der hjælp at hente i kommende AI-værktøjer, som fx HuntGPT, der er udviklet af to cybersikkerhedseksperter Oulu Universitet Dette værktøj kombinerer avanceret maskinlæring med en brugervenlig platform for at

Præcision og bedre lønsomhed følger i hælene med chassisvægt

AktueltMiljø02. 10. 2023

Levering og påbygning af chassisvægte på lastbiler er blevet et nyt strategisk indsatsområde for Scanvaegt Systems. Målgruppen er vognmænd, der har med slamsugning, kroghejs og affaldskomprimering at gøre, og hvor nøjagtig vejning betyder alt for afregningen. Konkurrencesituationen tvinger

Fem investorer kaster stor sum penge ind i ung dansk emballage-virksomhed

BranchenytMiljøTop02. 10. 2023

Fem investorer, bl.a. de to internationale venturefonde Collateral Good Ventures fra Schweiz og polske Tangent Line Ventures, har foretaget en Series A investering på et tocifret millionbeløb i den unge danske emballage-virksomhed, Re-Zip. Midlerne skal virksomheden anvende til at udvide til

Stor opbakning til årets udgave af World Cleanup Day over hele landet

AktueltMiljø29. 09. 2023

Fordelt på 140 lokationer over hele landet deltog omkring 4.500 i 2023-udgaven af den verdensomspændende World Cleanup Day. Dermed var der markant større opbakning i år end de to forgående år, hvor kun cirka halvt så mange var ude og samle affald. Ligesom tidligere år viste oprydningerne, at

Ny virtuel konference kaster lys over mere effektiv palletering

BranchenytLogistik og lager27. 09. 2023

For produktionsvirksomheder, der udfører palleteringsarbejde manuelt, kan en stor del af palletering være forbundet med en høj risiko for skader, hvilket sjældent lokker nye medarbejdere til. Heldigvis er der andre måder at øge produktiviteten på, når det handler om plukning, pakning og

Nyt værktøj giver en indikation af hvad det kommende producentansvar vil koste

MaterialerMiljøTop27. 09. 2023

Fra den 1. januar 2025 bliver omkring 41.000 virksomheder omfattet af det såkaldte producentansvar foremballage. Det er de fleste godt klar over - hvad der er mindre gennemskueligt er dog, hvad det kommer til at koste for den enkelte virksomhed. Derfor lancerer non-profit kollektiv ordningen

Redesigner sortimentet af checkveje til de tunge produkter – skal forbedre produktiviteten

AktueltAutomation25. 09. 2023

Mettler-Toledo Product Inspection har redesignet C2-sortimentet af checkvejere, som er i stand til at veje produkter op til 35 kg. Sortimentet kan hjælpe producenterne med at bekæmpe stigende omkostninger og øge pålideligheden og servicevenligheden. Nytænkning af den mekaniske konstruktion

B2B-onhandel skal lære af B2C før der er for sent – halter efter på en række kritiske punkter

AktueltBranchenyt22. 09. 2023

Mens forbrugerne i stor stil er begyndt at handle på nettet, er B2B ikke kommet i gang i nær samme grad. Men det kommer, og derfor bør man som virksomhed give den oplevelse ved en online-handel, som B2C-markedet giver i dag - men som slet ikke findes i samme grad indenfor B2B. Her præges markedet

Lader du låget sidde på mælkekartonen?

FødevareemballageMiljøPlastproduktion18. 09. 2023

Mange mælkekartoner har skruelåg, men skal låget blive på kartonen, når du sorterer kartonen til genanvendelse? Rene Jensen, der er afdelingsleder på Nordværk, giver dig svaret Kartoner med skruelåg er praktiske, når man skal hælde mælken op i glasset, men hvad skal der ske med det lille låg af

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis





Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

/Nyheder

  • Tentoma A/S

    Strækhættefolie med tryk styrker din markedsføring

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Perfekt fastholdelse med moderne vakuumteknologi

  • MC Emballage A/S

    Bæredygtighed i emballage – Dette kan du lære fra Sustain Week 2023

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Familiefestival i Maulburg

  • Robatech Nordic DK ApS

    75% MINDRE VIKLEPLAST TAKKET VÆRE ANTISLIP GLUING

  • CHEP Danmark

    CHEP offentliggør sin Sustainability Review 2023

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch demonstrer den nyeste teknologi indenfor Analytics og R&D på LabDays 2023

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Tagsten af høj kvalitet takket være moderne vakuumteknologi

  • Hovmand A/S

    Hovmand designer specialløsninger til kunderne: Den rette løfteløsning er altafgørende

  • Tentoma A/S

    6-sidet indpakning af isoleringsplader uden brug af krympeovn

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Mejeri-gigant dropper etiketterne – al information står nu direkte på emballagen

    03.10.2023

  • Virksomheder kan hente hjælp mod hackere i nye AI-baserede sikkerhedsværktøjer

    03.10.2023

  • Præcision og bedre lønsomhed følger i hælene med chassisvægt

    02.10.2023

  • Fem investorer kaster stor sum penge ind i ung dansk emballage-virksomhed

    02.10.2023

  • Stor opbakning til årets udgave af World Cleanup Day over hele landet

    29.09.2023

  • Ny virtuel konference kaster lys over mere effektiv palletering

    27.09.2023

  • Nyt værktøj giver en indikation af hvad det kommende producentansvar vil koste

    27.09.2023

  • Redesigner sortimentet af checkveje til de tunge produkter – skal forbedre produktiviteten

    25.09.2023

  • B2B-onhandel skal lære af B2C før der er for sent – halter efter på en række kritiske punkter

    22.09.2023

  • Skuffelse over EU-domstolens afgørelse i pantsag

    18.09.2023

  • Mere plastemballage skal designes til genbrug og genanvendelse

    18.09.2023

  • Lader du låget sidde på mælkekartonen?

    18.09.2023

  • Vi skal udnytte vores handelstalent – også når det foregår på nettet

    18.09.2023

  • Nye EU-regler for glykolbaserede kølervæsker

    18.09.2023

  • På dækbranchens temadag tager man et kig på samspillet mellem dæk og elektronik

    13.09.2023

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

InPak
Plast Panorama

Annoncering i trykte magasiner:

InPak
Plast Panorama

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik