Dansk detailbranche står lige med noget, der ligner bævrende knæ i frygt for den amerikanske e-handelsgigant amazon. Men frygten er et selvmål, mener ekspert i e-handel, Max Riis Christensen.
I stedet for at frygte amazon, Facebook, Zalando og alle de andre mastodonter på området, skal man anvende dem proaktiv.
Vi diskuterer ofte, om de danske virksomheder er rustet til at kæmpe imod Amazon. Det er farligt. For debatten overskygger det faktum, at fremtidens e-handel har ændret sig, siger Max Riis Christensen.
Ændringen består i, at det ikke udelukkende handler om at have en konkurrencedygtig webshop med god service og logistik, men også om at få brandet præsenteret for forbrugerne, hvor de er. Amazon er som en gigantisk handelsgade, som tiltrækker mange mennesker. Der skal man have et synligt brand og lettilgængelige produkter.
Undersøgelser viser, at de store danske virksomheder er langt fremme i forhold til digital tilstedeværelse og e-handel. Det ændrer dog ikke på, at selv de etablerede virksomheder bliver nødsaget til at være til stede på de kanaler, hvor forbrugerne bruger deres tid, siger Max Riis Christensen.
Max Riis Christensen har to råd til de danske virksomheder, der vil drage fordel af de nye markedspladser:
Agil webshop: At være til stede på sociale medier, websites og handelspladser kræver først og fremmest en fleksibel webshop.
Styrk brandet: Virksomhedens egen webshop er stedet, hvor brand og værdi kan præsenteres på egne præmisser. Det er der, man helst vil have kundernes opmærksomhed, uanset om kunden er der for at købe et produkt, have løst et problem eller ytre deres utilfredshed.