Mange steder i industrien kunne man med fordel anvende robotter, men det kan være svært at gennemskue, hvilke robotter der kan anvendes til hvilke opgaver i hvilke brancher. Det kan en ny matchmaking-platform, der går under navnet #HowToRobot, råde bod på.
– Der er opfundet rigtig mange spændende robotløsninger de seneste år, men der er stadig en kæmpe opgave i at få spredt kendskabet til dem i industrien, siger adm. direktør for #HowToRobot, Søren Peters.
– Kunderne har svært ved at overskue markedet og finde de rette robotleverandører. Og omvendt har leverandørerne heller ikke haft nogen markedsplads, hvor de kan udstille deres løsninger og kompetencer. Det forsøger vi nu at ændre, påpeger han.
#HowToRobot er netop med til at ændre den måde, robotter handles på. Potentielle robotkunder kan via platformen beskrive deres behov for at automatisere produktionen og derefter blive matchet med relevante leverandører, som kan byde ind med deres løsninger.
– Når virksomhederne begynder at lave udbud og sammenligne robotløsninger, øger det konkurrencen. Det vil i sidste ende være med til at øge succesraten for robotprojekterne, siger Søren Peters.
– Platformen er samtidig en ny eksportkanal for danske robotleverandører, som både kan finde kunder og samarbejdspartnere internationalt. Dermed får vi sat yderligere skub i det danske roboteventyr.