Mens mange fysiske butikker ligger øde hen, stormer mange netbutikker frem. Det viser den seneste opgørelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). Her er der nu flere butikker, der må ansætte på grund af travlhed end butikker, som må fyre.
Særligt ét område synes at have fået det folkelige gennembrud på baggrund af coronakrisen, og det er den digitale dagligvarebranche. Men helt generelt ser det positivt ud.
– Over halvdelen af netbutikkerne har fremgang, og for knap en tredjedel er der tale om fremgang på mindst 50 procent. Samtidig er andelen med faldende salg halveret, så det går den rigtige vej, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
Og det er ikke bare en døgnflue. Syv ud af 10 netbutikker vurderer, at coronakrisen har accelereret e-handlens udvikling, og at kunderne vil fortsætte med at handle mere på nettet efter krisen.
– Danske netbutikker er knalddygtige, og det har endnu flere kunder fået øjnene op for. Derfor er jeg helt enig og tror, at vi vil se en langvarig positiv effekt af krisen.
Der er dog en smule malurt i bægret. Ca. 10 procent af butikkerne har markant nedgang i salget, og desværre er der også stigende tendens til udfordringer med at få varerne hjem.
– Vi kan håbe, at de butikker, der har det ekstremt svært, forhåbentligt kan blive hjulpet i gang, når Danmark og resten af verden åbner mere igen. Det samme gælder vareleveringen, som i den grad er en global udfordring, siger Niels Ralund.