Adskillige tal og undersøgelser har vist, at corona-pandemien har sat skub i net-handlen. Nu viser tal fra Danmarks Statistik, at det er en faktisk er de ældre medborgere, der er med til at drive den udvikling frem. Blandt de 70-74 årige steg antallet af personer, som havde handlet på nettet med 16 procent, hvilket er den højeste relative vækst set i alle aldersgrupper. Den næststørste procentvise vækst i nethandel fandt sted blandt de 55-59 årige, hvor 13 procent flere nethandlede i 2020 sammenlignet med 2019, efterfulgt af de 20-24 årige, som så en stigning på 12 procent i nethandel.
Væksten i de ældres nethandel betød, at hvor 45 procent af alle danskere mellem 70-74 år i 2019 havde handlet på nettet inden for de seneste tre måneder, så havde 53 procent gjort det samme i 2020. Det var altså over halvdelen, af den aldersgruppe, der handler på nettet.
Ser man på de absolutte tal, er det i de antalsmæssigt større aldersgrupper 20-24, 50-54 og 54-59 år, der er kommet flest nye nethandlere til.
Hvad købte man så? Især tøj og sko har været prioriteret højt i de nethandlene danskeres digitale indkøbskurve. Således købte 51 procent af befolkningen mellem 16-74 år tøj eller sko på nettet i månederne mellem januar og maj 2020. Blandt fysiske varer købt via nettet var fastfood og færdiglavet mad fra restauranter den næstmest populære varegruppe. Dette svarede 40 procent. af alle danskere mellem 16-74 år at have købt online i perioden.
Lægger man alle fysiske varer sammen, så havde 77 procent af alle danskere i den undersøgte aldersgruppe købt en fysisk vare over nettet mellem januar og maj 2020.
Kilde: Danmarks Statistik