Med en storinvestor i ryggen positionerede den digitale affaldsvirksomhed, Junkbusters, sig hurtigt i Tysklands ti største byer. Nyt regnskab følger forretningsplanen med vild omsætningsvækst og underskud.
Junkbusters etablerede sig i Hamborg i 2015 og efter at have bevist sin eksistensberettigelse på det konkurrenceprægede tyske marked, fik virksomheden en solid pose penge fra Venturefonden Dico, som i 2019 muliggjorde en ekspansion til Tysklands ti største byer med salgsteams og aftaler med lokale vognmænd.
– 80 procent af vores omsætning kom fra storbyer. Så vi tænkte, hvor er der mange storbyer? Tyskland, siger Steffen Rasmussen, stifter af Junkbusters og direktør for den internationale modervirksomhed Junkbusters Group.
Han betragter Danmark og Sverige som to uafhængige markeder, mens hver af de ti byer i Tyskland anses som selvstændige markeder på grund af deres størrelse og forskelle i affaldsmarkedet fra delstat til delstat.
Den tyske satsning går præcis som planlagt og aftalt med investorerne. Det nye regnskab for 2019 viser en omsætningsvækst på 50 procent fra 52,7 til 79,4 millioner kroner, båret af den markante udvidelse af forretningen. Samtidig lader indtjeningen som forudset vente på sig, og virksomheden har et underskud på 9,3 millioner kroner.
Da vi søgte investorer til denne udvidelse, var det med erfaringen, at det tager cirka 24 måneder, fra vi entrerer et marked, til der er sorte tal på bundlinjen. Så der er intet overraskende i, at vi mister penge på de nye markeder lige nu. I Danmark og Sverige tjener vi gode penge, og de, samt mere til, investeres så ekspansionen i Tyskland, fortæller Steffen Rasmussen.
Steffen Rasmussen, resten af direktionen og investorerne er alle enige om, at Tyskland er det primære fokus, indtil driften viser overskud. Stifteren er dog ret sikker på, at konceptet fungerer på alle affaldsmarkeder, som er nogenlunde reguleret.