
Mens en række supermarkeder herhjemme har taget kampen op mod brugen af plastposer, så griber den engelske detailkæde Iceland Foods sagen med plastforurening anderledes an. Senest i 2023 skal al plastemballage til egne varemærker være udfaset.
Udfasningen begynder umiddelbart, og kæden, der har specialiseret sig i bl.a. frosne varer, vil tage andre materialer i brug, såsom papir og fiberbaserede løsninger.
Og de har tilsyneladende fat i den lange ende, for de har fået virksomheden OnePoll til at foretage en rundspørge blandt 5.000 forbrugere, og her syntes 80 procent, at det var godt, hvis plastemballagerne forsvandt. Hele 91 procent ville desuden opfordre familie og venner til at handle i supermarkeder, der har en “plastfri politik”.
Iceland Foods efterlever dermed den opfordring om en miljøstrategi, som premierminmister Theresa May er kommet med. Her påpeger hun bl.a., at butikker bør eliminere alle unødige plastemballager, og at man bør indrette plastfrie zoner.
Det er dog ikke alle, der klapper af kædens tiltag. Det gælder fx British Plastics Federation (BPF), der påpeger, at netop udfasningen af plastemballager kan have en række utilsigtede virkninger. Det handler om en øgning af madaffald, fordi plastemballer giver en lang holdbarhed, en øgning af emballagevægt og dermed et øget energiforbrug og et øget udslip af CO2. I sidste ende vil tiltag fra Iceland Foods ende med at øge den samlede miljøpåvirkning, forudser BPF.