Tjek på plast er et nyt læringsspil fra brancheforeningen Plastindustrien. Det er udviklet sammen med Ulla Hjøllund Linderoth (Naturfagskonsulenten), og er målrettet grundskolens udskoling og de gymnasiale naturfaglige grundforløb.
Plast er helt fremme i debatten om både klima og miljø, men ikke altid med fakta på plads. Derfor lancerer Plastindustrien ’Tjek på plast’. Her skal eleverne forholde sig til en række spørgsmål om plast – bl.a. med fokus på genanvendelse, biobaseret plast og plastaffald i naturen.
Vi oplever stor interesse for både elever og lærere, da plast er et emne, som fylder mere og mere i undervisningen. Derfor har vi udviklet et læringsspil for at samle noget af al den viden, der er efterspørgsel på. Ved at spille ’Tjek på plast’ bliver eleverne klogere på de mange nyttige hverdagsprodukter i plast, og de får også indblik i, hvordan vi arbejder for at løse plastens forskellige udfordringer, siger Jo Dietrich, uddannelseskonsulent i Plastindustrien.
Ulla Hjøllund Linderoth, der er uddannet biolog og indehaver af virksomheden Naturfagskonsulenten, har været med til at udvikle spillet
-’Tjek på plast’ kan bruges i fagene fysik/kemi, geografi og biologi samt i udskolingens fællesfaglige undervisning. Derudover er det også velegnet til de gymnasiale naturfaglige grundforløb. Spillet er oplagt at bruge indledningsvist i et undervisningsforløb om plast, forklarer Ulla Hjøllund Linderoth.
Konceptet bag ’Tjek på plast’ er, at læringsspillet skal fungere som en samtalestarter i undervisningen, hvor eleverne også opfordres til at komme med forslag til, hvordan plast i fremtiden bedre kan anvendes.
Kilde: Plastindustrien