
Langt de fleste danske virksomheder hører under kategorien små- og mellemstore. Det gælder også dem indenfor fremstillingsindustrien, og her er store omvæltninger i sigte.
Forudsigelsen går på, at om bare 5 til 10 år, vil danske fremstillingsvirksomheder ikke kunne leve af rent produktsalg. Det øgede fokus på bæredygtighed og cirkulær økonomi betyder nemlig, at både kunder og myndigheder kommer til at stille nye, altafgørende krav til de ydelser og produkter, som fremstillingsvirksomhederne leverer.
Et nyt projekt, Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter, skal hjælpe virksomhederne på ret kurs. Et projekt, som Industriens Fond afsat 19 mio. kr. til.
– Det bliver et helt afgørende konkurrenceparameter for virksomhederne, at de i fremtiden kan maksimere ydeevnen og genanvendelsesgraden på deres produkter. Ved at bevare kontrollen over produkterne kan virksomheden optimere produkternes ydeevne. Det giver producenten overblik over, hvor produkterne er i brug, hvilket er smart når virksomheden skal genanvende og opgradere produkterne. Med vores nye bevilling kommer endnu flere SMVer i gang med den udvikling godt hjulpet af den erfaring med servitization, og forretningsforståelse, som bl.a. er skabt i vores tidligere indsatser på det her område, siger Charlotte Kjeldsen Krarup, udviklingsdirektør i Industriens Fond.
Projektet er udviklet i samarbejde med FORCE Technology, Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, Aarhus Universitet og Maskinmestrenes Forening og kaldes Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter.
For bare få år siden var bæredygtighed stadig en slags nice-to-have. Sådan er det ikke mere, og skiftet mod need-to-have eller måske endnu mere over mod et must-have, sker med tiltagende hastighed.
Virksomhederne i højere grad designer produkter med lang holdbarhed og desuden udvikler bedre services, der yderligere kan forlænge produkters levetid gennem øget pleje og vedligehold.
De skal ydermere tilbyde take-back-løsninger, hvor produkter tages tilbage, når de er forældede eller er gået i stykker, med henblik på at de forbedres, repareres eller opgraderes, så de efterfølgende kan sendes ud på markedet igen.
– Første skridt er at få virksomhederne til at tænke digitalisering ind i de nye services, så de samtidig bliver mere bæredygtige. Næste skridt er at bane vejen for samarbejder med andre, der er i gang med den samme udvikling. Men det er en kompleks øvelse både at udvikle digitale services i sin egen virksomhed og samarbejde på tværs med andre, og det er her, vores erfaring med digitaliseringsforløb og forretningsdesign kommer i spil, siger Emilie Møllenbach, der er Head of Digital i Force Technology.
Virksomhederne får gennem projektet blandt andet hjælp til at kortlægge deres nuværende situation og vejledning i at udvikle nye forretningsmodeller baseret på servitization, digitalisering og bæredygtighedsprincipper. Derudover får virksomhederne også hjælp til at identificere, implementere og forankre nye samarbejder og partnerskaber.
Kilde: Force Technology