I år fylder et af de mest ikoniske fødevaremærker i nyere tid 30 år. Det handler om det statskontrollerede Ø-mærke, der har været med til, at i intet andet land bliver der købt så mange økologiske produkter pr. indbygger, som her i landet.
– Økologien er blevet voksen og velkonsolideret, men den må aldrig læne sig tilbage og blive doven. Ø-mærkets 30-årige styrke og økologiens stabile vækst skal bruges til at gå et skridt videre, så forbrugerne får endnu flere og endnu bedre muligheder for at træffe bæredygtige valg i fremtiden, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.
Salget af økologiske varer har været konstant stigende gennem samtlige 30 år, og ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Økologisk Landsforening, forventer 74 pct. af danskerne at købe mere økologi fremover.
– Hvor forbrugerne tidligere havde fokus på basisvarer inden for mejeri og grønt, ønsker de nu også mere niche- og trendprægede produkter fx inden for drikkevarer, snacks og chokolade. Det betyder, at der kommer flere nye, mindre virksomheder på banen, og at de eksisterende udvider deres sortiment, siger han.
Mærkets fødselsdag vil blive markeret på forskellig vis i løbet af året.