For et lille års tid siden meldte en af verdens største fødevarevirksomheder, Nestlé, deres plastplan ud. Overordnet går den ud på, at man mellem 2020 og 2025 vil udfase al plast, der ikke kan genbruges eller er svært at genbruge til alle deres produkter verden over.
Nu vil forbrugerne så småt begynde at se konsekvenserne af planen. For eksempel vil det ikoniske produkt, Nesquik, blive lanceret i papiremballage i mange lande. Her i landet har Nescafé Dolce Gusto netop indgået et partnerskab med genbrugseksperterne TerraCycle, og de har sammen igangsat et genbrugsprogram for Dolce Gusto-kaffekapsler af plast. For første gang er det nu muligt i hele Danmark gratis at få sine kapsler sendt til genanvendelse.
På fabrikkerne i Rønnede (OSCAR-fabrikken), ZOÉGAs-kaffefabrikken i Helsingborg og de finske produktionsenheder i Turku og Juuka vil man sikre, at virksomhederne reducerer mængden af ikke-genanvendeligt materiale og ikke mindst genbrug, som er en del af den globale indsats på emballageområdet, som koncernen har.
– I hovedparten af vores lokale portefølje bruger vi allerede 100 procent genbrug og bruger genbrugsmateriale, hvor det er muligt. Derudover er nogle nye projekter blevet identificeret og vil blive rullet ud i 2019 og fremefter. Dette initiativ har helt klart høj fokus på tværs af værdikæden, siger Cathrine Suter Ossborn, nordisk kommunikationsdirektør i Nestlé.