På 15 år har et lille bryggeri på solskinsøen Bornholm udviklet sig til et af de ledende bryggerier af specialøl. Professionalisering af bryggeri og udviklingen af en skarpere produktprofil – herunder etiketter – er medvirkende til successen for Svaneke Bryghus. Takket være ny selvklæbende teknologi og en ny serie etiketpapir er det nu muligt at klæbe selv på våde overflader – og netop etiketterne er en vigtig del af Svanekeøllens brand
Af Ingolf Doler
Oversat af Mathilde Hegedahl
Specialøl nyder stor popularitet. Det der begyndte med ”kærlighed” til øl på verdensplan, har nu udviklet sig til et hurtigvoksende forretningssegment.
Flere og flere bryggerier bevæger sig ind på dette marked. Selv store bryggerier forsøger at præsentere sig som leverandører af specialøl. At producere specialøl kræver stor tålmodighed og ikke mindst passion.
Svaneke Bryghus, som nu rangerer som et af de største specialbryggerier i Danmark, opfylder disse kriterier til fulde. Svaneke Bryghus giver øl den tid, det kræver. Omhu er ikke bare et ord, det er et mantra. Øl skal brygges med omhu.
Svaneke Bryghus blev grundlagt i år 2000, og de sælger nu mere en 2,2 millioner flasker og producerer totalt mere end to millioner liter øl om året.
Sortimentet omhandler 30 forskellige øl fra American Pale Ale og en klassisk Pilsner til en stærk Baltic Porter med en alkoholprocent på 7,2. Siden 2005 har en tysk brygmester sikret, at kun de fineste ingredienser tilsættes bryggeriets flasker og tønder.
Flaskens udseende spiller en vital rolle
Succes afhænger ikke kun af at mestre ølbrygning på højt niveau.
-Vi arbejder på et fascinerende – men også et ekstremt hårdt marked. Især efter at multinationale bryggerier begyndte at interessere sig aktivt for brygning af specialøl, siger Daniel Barslund, der er direktør hos Svaneke Bryghus.
-Kvalitet er vores vigtigste argument. Kunder, som først prøver vores øl én gang, vender altid tilbage, og her spiller udseendet af flasken også en vigtig rolle, siger han videre.
Svanekes etiket er formet efter øen Bornholm, hvor bryggeriet hører hjemme, og hvor alt øl brygges.
-Vores brygmester lader sig i høj grad inspirere af Bornholm og øens natur, når der skal udvikles nye bryg. Bornholm har et stærkt brand både som turistdestination og som et sted, hvor iværksætteri og kreativitet udfoldes særligt inden for fødevarer, forklarer Barslund og fortsætter:
-At bruge Bornholm i bryggeriets markedsføring, giver god mening. Samtidig har det været vigtigt for os at finde frem til en etiket med et udseende og et ”touch”, som udtrykker kvalitet. Dette er allerede en meget almindelig strategi i vinindustrien.
Barslund er meget bevidst om, at luksusprodukter inden for drikke- og fødevarer fortæller en historie, der appellerer til kundernes følelser. Ud fra et teknisk perspektiv har designet givet store udfordringer.
På Svaneke Bryghus’ fuldautomatiske tapperi, er det vigtigt, at etiketten lynhurtigt klæber på både kolde og fugtige flasker, og at den sidder absolut fast.
Nye etikettrends
Daniel Barslund kom i kontakt med Scanket, et innovativt og alsidigt etikettrykkeri i Birkerød. Scanket, som beskæftiger 30 ansatte, er et allerede velkendt trykkeri med et stærkt omdømme takket være investeringer i en ultramoderne maskinpark, som omhandler to ottefarver MPS UV flexo-pressere og to syvfarvede HP indigo WS6800 digital pressere.
Scankets to ejere, Martin Fundal og Poul Vium, er begge kendt for at følge med den tekniske udvikling – også inden for selvklæbende materialer.
-I Svaneke Bryghus’ tilfælde var den absolut største udfordring det selvklæbende materiale. På trods af et tørreanlæg hos Svaneke Bryghus er flaskerne ikke alene fugtige – men våde. Påsætningen af den store etiket både for og bag samt etiketten på flaskehalsen – uden at den slipper, er en kunst i sig selv. Et meget højt ”tack” er ekstremt vigtigt for, at etiketten klæber omgående og netop giver det ønskede udseende af flasken, forklarer Poul Vium.
Ny, selvklæbende teknologi
Flere forsøg med etiketpapir med struktur viste sig ikke at være overbevisende.
-Flere etiketter faldt af eller klæbede sammen. Da vi hørte, at Herma havde udviklet en ny selvklæbende teknologi, og en ny serie af et eksklusivt etiketpapir, kunne dette måske være svaret på de udfordringer, vi stod overfor, siger Poul Vium videre.
For cirka tre år siden blev Scanket det første danske etikettrykkeri, der anvendte etiketpapir med struktur sammen med den nye multi-layer adhesive technolgy.
-Poul Vium så omgående mulighederne i det nye program af etiketpapirkvaliteter fra Herma, udtaler Jann-Ole Hegedahl fra PaperMind, der er Hermas agentur i Danmark.
HERMAexquisite, det nye selvklæbende program, er fra begyndelsen udviklet til at dække markedet for vinetiketter. Multi-layer-teknologi er en teknik, hvor papiret pålægges to forskellige klæbelag samtidig, hvilket giver en fremragende klæbefunktion under kolde og fugtige betingelser.
Klæberen 62W klarer disse betingelser til perfektion. Selv efter længere tid i en vinkøler er klæbeevnen stadig intakt. HERMAexquisite opfylder til fulde alle tekniske krav, når programmet anvendes til etiketter til ølflasker.
-Hermas multi-layer-teknologi betyder, at tryk og die cut-processen forløber problemløst. 62W er en dispersionsklæber med fremragende egenskaber, siger Søren Jørgensen, produktionschef hos Scanket. Blødning fra klæberen ser vi aldrig, når vi anvender Hermas multi-layer adhesive.
Et eksklusivt udseende
For både Scanket og Svaneke Bryghus var det meget vigtigt, at Hermas exquisite-etiketprogram omhandlede en bred serie af højkvalitetsetiketmateriale. Programmet omhandler en serie af vådstærke papirkvaliteter med struktur i overfladen, men ud over dette omhandler programmet også almindeligt coated etiketpapir, aluminiumetiketpapir og diverse filmmaterialer.
Dette giver en række muligheder inden for flere designidéer.
Svaneke Bryghus besluttede sig for HERMAmartelé white (320), som er et hvidt, ubestrøget og vådstærkt etiketpapir, med hammerstruktur i overfladen. Kvaliteten føles meget som et håndgjort papirprodukt.
-Kvaliteten har et fremragende udseende og overfladestruktur. Når man mærker på papiret, føles det godt, og kvaliteten opfylder nøjagtig det, vi søgte, bekræfter bryggeriets direktør, Daniel Barslund.
-Trykningen hos Scanket fremhæver disse egenskaber på bedste vis. Vi har opnået netop det eksklusive look, som også appellerer til eksportmarkederne, og som understøtter helhedsoplevelsen af vores øl.
Svaneke Bryghus eksporter i dag til Norge, Sverige og Finland og har desuden forespørgsler fra UK, Frankrig, Italien og Kina.
-Vi ønsker at udvide vores eksport yderligere. Dette har betydet omfattende investeringer i en ultramoderne bryggeriteknologi, siger Barslund afslutningsvis.
Etiketterne vil viderebringe bryggeriets unikke budskab til glæde for et øget salg i Danmark og i resten af verden.