Cirka 40 procent af unge danskere mellem 15 og 24 år har bevidst købt kopivarer det seneste år. Det viser en omfattende undersøgelse fra den europæiske varemærkeorganisation EUIPO.
Dermed ligger Danmark lige over EU-gennemsnittet. Det er især tøj og accessoires (13 pct.), elektronik (11 pct.), fodtøj (9 pct.) og hygiejneprodukter (9 pct), so de unge går efter.
Men langt fra alle unge går bevidst efter de falske varer. For endnu flere, 43 procent, har købt kopivarer uden at vide det. Nu skal en ny kampagne, ’Drop kopivarerne – vælg ægte’ stoppe den trafik. Den lanceres i dag, som er Verdens Anti-piratkopieringsdag.
For det er uden risiko at købe kopivarer – hvad enten det er bevidst eller ej. Tøj og ikke mindst kosmetik kan indeholde sundhedsskadelige stoffer, elektronik som mobilopladere kan bryde i brand. Ydermere støtter man en omfattende organiseret kriminalitet, der langt fra bare sidder og syer kopi-trøjer.
De samme kriminelle er ofte også involverede andre aktiviteter som menneskehandel, våben og narkotika.
Når så mange danske unge risikerer at udsætte sig selv for fare, og for at støtte organiseret kriminalitet, har vi en vigtig opgave i at oplyse dem om, hvordan de handler sikkert og oplyst på nettet. Det ulovlige salg af kopivarer har samtidig alvorlige konsekvenser for det danske samfund og vores erhvervsliv. De danske virksomheder går glip af store indtægter, når deres produkter, som er resultatet af hårdt arbejde, bliver kopieret, siger Barbara Suhr-Jessen, sektionschef hos Patent- og Varemærkestyrelsen.
Sammen med satirikeren og internetpersonligheden, Martin Johannes Larsen, som er et kendt ansigt blandt målgruppen, sætter kampagnen fokus på nogle af de risici, man løber, hvis man køber en kopivare.
De kriminelle bagmænd bag forfalskede varer bliver hele tiden dygtigere til at snyde forbrugerne. Særligt når man handler på nettet, kan det være svært at spotte, om læbestiften, de flotte sneakers eller mobilopladeren er ægte eller forfalsket. Derfor giver kampagnen blandt andet de unge seks tips til at spotte kopivarer online, siger Barbara Suhr Jessen.
Engang var det mest luksusvarer som tasker, ure og solbriller, der blev ulovligt kopieret. I dag forfalskes nærmest alle typer af produkter – fx også kosmetik, legetøj, sportsudstyr, lægemidler, reservedele til biler og elektronik.
Kilde: Patent- og Varemærkestyrelsen