Lidl vil have indført pant på de såkaldte grænsedåser, altså dåser, der er købt typisk i Tyskland. De er i dag uden pant, og havner i alt for stor stil i den danske natur.
– De mange stykker pantfri emballage, der ender i vores pantautomater, vidner desværre om, at der er ekstremt mange pantfri dåser i omløb, og de risikerer meget vel at ende i naturen, siger Anders Frydendahl, salgsdirektør i Lidl Danmark, der fortæller, at Lidl sidste år fik 1,5 mio. styk pantfri emballage.
Det er i sig selv ikke et problem. Det øger deres logistik, men giver også kunder i butikken, så det er ikke her skoen trykker. Det er i stedet det faktum, at 90 procent af dåserne i naturen, er uden pant.
Netop derfor ønsker salgsdirektøren en politisk løsning, hvor der kommer pant på de dåser som sælges massivt i detailhandlen syd for den dansk-tyske grænse.
– Under lukningen af grænsen i foråret blev det tydeligt, at salget af dåser med pant steg. Det salg er nu aftaget efter genåbningen. Det tyder på, at grænsedåserne atter er tilbage i de danske husholdninger. Dåser, der kan ende i naturen. Det er på tide, at der kommer en politisk løsning, hvor vi får sat en stopper for de mange pantfri dåser, der er i omløb, påpeger han.
Udover at tilslutte sig de politiske forslag for at få indført pant på grænsedåserne, er Lidl Danmark engageret i dagsordenen med mindre skrald i naturen som hovedsponsor til World Cleanup Day d. 19. september. Engagementet er en del af dagligvarekædens CSR-strategi:
– Det er andet år i træk, vi bakker op om initiativet. Dåser og flasker skal genanvendes, ikke ende i naturen. Det er der desværre stadig et stort behov for, at der bliver sat fokus på, påpeger Anders Frydendahl.