De fleste forbinder kopivarer med klassiske forbrugsvarer, der er billigere i pris og lidt dårlige kvalitet. Men det er langt fra den hele sandhed. Kigger man lidt ud over det enkelte produkt, og dykker ned i de netværk, der ofte står bag kopivarer, har de ofte også fingre i narkotika, våbenbesiddelse, hvidvask, skatteunddragelse og menneskehandel.
Derfor har Patent- og Varemærkestyrelsen sammen med en række kendte influencers lanceret en ny digital kampagne ’Hvad gemmer dine kopivarer på?’
– Kopihandel er et direkte angreb på mange danske virksomheder, der driver en ordentlig og succesrig forretning. Når handlen med kopivarer samtidig viser sig at trække tråde til organiseret kriminalitet, understreger det blot sagens alvor endnu mere. Der er tilsyneladende tale om en skruppelløs jagt efter profit, som ikke kun rammer de danske virksomheder, men også forbrugerne, der ofte ikke er klar over, at de er med til at understøtte kriminelle bagmænd, når de køber kopivarer. Derfor er det vigtigt, at de danske forbrugere får viden om de alvorlige konsekvenser, der er forbundet med kopivarer, og hvad de skal gøre for at undgå dem, siger Barbara Suhr-Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Kampagnen arbejder sammen med bl.a. Astrid Olsen, Julie Hermann, Nicholas Kawamura, Kristine Sloth og Karo Dall.
– Med kampagnen viser vi det, som du ikke umiddelbart ser, hvis du køber en kopivare. Når vi køber ægte varer, så ved vi, hvem producenten er. Det bliver straks mere mudret, hvis man køber kopivarer. Kampagnen skal være en øjenåbner for den kobling, der kan være mellem et hurtigt onlinekøb af et falsk produkt og alvorlig organiseret kriminalitet. Du risikerer rent faktisk at støtte kriminalitet som narkotikahandel, våbenbesiddelse, hvidvask, skatteunddragelse og menneskehandel, hvis du køber en kopivare, siger Barbara Suhr-Jessen.
Kilde: Patent- og Varemærkestyrelsen