MarketDojo har spurgt 600 engelske virksomheder, hvorvidt de har eller vil tage initiativer til at mindske plastforbruget. Og her svarede cirka hver syvende virksomhed ja til det spørgsmål. Man spurgte naturligvis også ind til, hvorfor man vil eller ikke vil gå i gang med såkaldte plastinitiativer, og her var tre store forhindringer, der stort set var lige store.
Kravet om arbejdskraft var den største forventede forhindring, mente 57 procent. 53 procent pegede på omkostningerne, mens 47 satte spørgsmålstegn ved, hvor stor indvirkning det i virkeligheden ville have og derfor ikke ville gå i gang med fx at udfase plasten.
Af de virksomheder, som allerede havde gang i en eller anden form for plastpolitik, brugte 62 procent af dem en eller flere leverandører, som havde en plastpolitik, der så at sige smittede af på dem. Cirka halvdelen havde forbudt engangskopper, mens 43 procent opfordrede til minimal emballage i forsyningskæden. 37 procent brugte genbrugsprodukter.
Kilde: Packaging Gateway.