Med “Designguide – Genbrug og genanvendelse af plastemballage til de private forbrugere” er der lanceret en guide, som skal hjælpe virksomheder på vej med at optimere deres design ud fra en cirkulær synsvinkel. I dag ender alt for meget af den emballage, der kommer inden for dørene i de danske husholdninger, med ikke at komme ind i den cirkulære økonomi. En del af årsagen er designet på emballagen, men det skal ændres nu.
Guiden er lanceret i regi af Plastindustrien, men den er udviklet af “Netværk for cirkulær plastemballage”, som bl.a. består af repræsentanter fra Arla Foods, DTU Food, Plus Pack, Københavns Kommune, Danmarks Naturfredningsforening og Plastindustrien.
– Den nye designguide giver et indblik i de overvejelser og beslutninger, der har indflydelse på, hvordan plastemballage rettet mod husholdninger kan designes, så den bliver nemmere at genbruge og genanvende. Der præsenteres ikke én løsning, men den hjælper virksomhederne til at tage et oplyst valg i forhold til forretningsmodel og emballagedesign, hvor både små og store udviklingsskridt er godt for miljøet, siger Christina Busk, miljøpolitisk chef hos Plastindustrien og tovholder på udviklingen af designguiden.