Stadig flere forbrugere er blevet såkaldte fusionsshoppere. Det betyder, at de benytter sig af blanding mellem den fysiske butik, online og den relativ nye mulighed, Click & Collect. En sammenblanding af indkøbsmuligheder, som presser både butikker og emballage-producenter.
En ny europæiske undersøgelse fra emballageproducenten DS Smith har sat tal på de forskellige grupper. Faktisk foretrækker over halvdelen (53%) af de europæiske forbrugere stadig fysisk butiksshopping. 24 procent benytter sig af nettet. Tilbage står Click & Collect, altså der hvor man køber på nettet, men selv henter i butikken.
Det er en tendens, der er i stigning, og det kan virke lige selvmodsigende, al den stund, at en stor del af forbrugerne mener, at den form er ”det værste fra begge verdener”.
De forskellige måder at købe ind på, er dog ved at blive en stigende udfordring for både butikker, brands og emballageproducenter.
I dag benytter forbrugerne i stigende grad ikke én foretrukken måde at handle på. De benytter sig både af fysiske og online-butikker samt Click & Collect, hvilket gør det kompliceret for virksomhederne at indkøbe den korrekte emballage. Det har i den grad konsekvenser for butikkernes og brandenes mulighed for at skabe gode kundeoplevelser, hvilket i sidste ende kan føre til tab af kunder, siger Søren Ibsen, CEO hos DS Smith
Baggrunden er, at forbrugerne stiller en række forventninger til købsoplevelsen, og hvis butikker og brands ikke kan leve op til de forventninger, søger man andre steder.
Emballagen er et oplagt område, som kan forbedre kundeoplevelsen. Varen skal være forsvarligt pakket, det skal også være en oplevelse at åbne sin pakke, og forbrugerne har også holdninger til emballagens genanvendelighed. Det kan vi mærke på efterspøgslen på specialdesignet og intelligent emballage, som vi udvikler i samarbejde med vores kunder, påpeger Søren Ibsen.
Pandemien har dog ikke bare ændret vores overordnede købsvaner. Det har også påvirket vores tilgang til at handle i de fysiske butikker, selvom det stadig er den foretrukne indkøbsform.
45% af forbrugerne bryder sig ikke om steder tæt pakket med mennesker.
Mere end en femtedel (32%) er irriterede over lange køer.
Over en tredjedel er ikke villige til at vente længere end fem minutter i en butikskø.
Mere end halvdelen (53%) finder onlineshopping mindre stressfyldt.
Undersøgelsen viser også, at forbrugernes primære problemer med Click & Collect udgøres af besværet med at skulle hente varerne (22%) i butikken, ventetiden forbundet med afhentningen (20%) og tvivlen vedrørende kvaliteten af varerne (22%).
Hvad angår e-commerce kommer frustrationerne primært af at skulle betale for levering af produktet (31%), ikke at vide hvornår produktet vil ankomme (25%) og dårlig emballering, som betyder, at det købte produkt er blevet beskadiget ved ankomsten (20%).
Kilde: DS Smith