Mange milliarder RFID-tags vil i fremtiden understøtte en lang række interaktive funktioner og oplevelser i detailhandelen, hvor innovative butikker vil bruge teknologien på nye måder. Det rapporterer det eneste danske medlem af den internationale industrialliance RAIN RFID, Kar-Mil A/S.
De seneste markedsanalyser, som RAIN og alliancens medlemmer har fået udarbejdet, viser blandt andet, at “tingenes internet”, også kaldet Internet of Things (IoT), årligt vil forbinde over 25 mia. enheder inden 2020. Og at der samme år vil dr være over 100 mia. RAIN RFID-tags i brug, som giver information tilbage til tingenes internet, og som gør det muligt for virksomheder og forbrugere at identificere, lokalisere, afgøre ægtheden af og interagere med hver enkelt vare.
– Forestil dig, at spejlet i tøjbutikkens prøverum kan vise dig fra alle vinkler i det stykke tøj, du prøver, og at det også kan vise dig i de tre andre farver, som butikken har på lager, lyder det fra direktør for Kar-Mil A/S, Keith Bothmann, som gerne deler ud af de mange indtryk, han tog med sig hjem fra RAIN RFID’s årskonference 2017, der blev afholdt i Seattle i USA.
– Hos Kar-Mil har vi i de seneste år oplevet en rivende udvikling for RFID inden for primært to sektorer, detailhandelen og sygehussektoren, der peger i præcis samme retning. Og da vi er Danmarks førende på RFID-tags til alle typer opgaver, står vi godt rustet til det boost i salget, som disse markedsanalyser forudsiger, påpeger Keith Bothmann, der henviser til det nye tiltag fra Amazon som et godt eksempel på, hvad teknikken kan bruges til.
– Her henter kunderne blot varer på hylderne og går igen. Betalingen bliver derefter automatisk opkrævet på kundernes Amazon-konto, og de får tilsendt en digital kvittering. En kombination af kameraer, sensorer og RFID-tags gør dette muligt.