EPS-branchens projektchef, Chresten Heide-Anderson, er blev udpeget til Scandinavian Packaging Associations (SPA) bestyrelse, som består af repræsentanter for den skandinaviske emballagebranche. SPA er organisationen bag den nordiske konkurrence ScanStar.
Bæredygtighed er blevet et nøgleord, når det kommer til valg af emballage. Derfor har vi fra EPS-branchens side valgt at engagere os mere i den skandinaviske emballagedebat, hvor vi ønsker at bidrage til en høj faglighed, når det kommer til materialevalg, når det kommer til emballageløsninger, siger Chresten Heide-Anderson.
I EPS-branchen oplever man fra tid til anden, at der er en høj grad af greenwashing, når det kommer til valg af emballage. Nogle producenter påstår bedre klimagevinster, 100 procent genanvendelighed – sågar, at deres emballage er 100 procent bæredygtigt.
Hvis vi skal sikre klimarigtige og bæredygtige valg, så skal producenter og brugere af emballage tænke langsigtet. De skal undlade at træffe valg, som er baseret på følelser og synsninger. Nogle emballager kan umiddelbart kræve flere ressourcer at producere, men hvis man ser på brugsfasen og mulighederne for at genanvende igen og igen, så bliver virkeligheden en anden, uddyber Chresten Heide-Anderson.
Han opfordrer derfor såvel emballagekunder, som slutbrugere til at se på deres egen adfærd, så de bidrager til at al emballage så vidt som muligt bliver indsamlet og genanvendt.
Hos EPS-branchen bakker man 100 procent op om internationale ambitioner om at reducere over-emballagering – uanset materialevalg. Men man opfordrer også til at huske på, at meget emballage har til formål at sikre, at varerne når helt frem til kunderne.
Beskadigede eller defekte varer har en kæmpe klimabelastning. F.eks. udgør madspild ca. 8 procent af det globale CO2 aftryk. I udviklingslande går op mod halvdelen af madvare til spilde inden de overhovedet når forbrugerne. I vesten er det tal nærmere 3 procent fortæller Chresten Heide-Anderson.
Han påpeger, at vælger man de forkerte emballagematerialer, risikerer man altså at gøre større skade end gavn.
Henrik Vasylyeva, formanden EPS-branchen og er adm. direktør hos Sundolitt, er glad for projektchefens nye international toppost.
For fire år siden traf vi et strategisk valg om, at EPS som materiale skulle være mere fremme i skoene og være med omkring bordene, når der blev diskuteret løsninger på globale klima- og miljøudfordringer. Det må man sige er lykkedes for Chresten, og det utvivlsomt noget, der påvirker vores forretning positivt, fortæller Henrik Vasylyeva.
Henrik Vasylyeva er godt klar over, at EPS-branchens projektchef ikke skal markedsføre EPS i SPA, men derimod se det hele lidt bredere og have fokus på emballage bredt set. Det generer ham ikke.
EPS skal anvendes, når det giver mening og det er de rigtige materiale til den rigtige udfordring. Derfor er vi i EPS-branchen helt med på, at Chresten i regi af SPA vil skulle se objektivt på forskellige materialer. Men det er sådan set også det opdrag han har fået fra start. Vi mener nemlig, at en solid og faktabaseret dialog om materialer og materialevalg er til gavn for EPS, siger Henrik Vasylyeva.
Kilde: eps-airpop