For første gang viser dansk e-handel tilbagegang. I første halvår af 2022 blev der handlet online for 92,7 mia. kr. Det er 1 procent mindre end 1. halvår for 2021. Det viser tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.
Faldet i on-linehandlerne skyldes dog ikke, at vi har vendt nettet ryggen, men derimod den generelle afmatning i hele samfundet. Og set i den sammenhæng er faldet ikke voldsomt. Som altid gemmer Djævlen sig dog i detaljen, og det er også tilfældet her.
For mens faldet samlet er på 1 procent samlet set, er det større for mange danske netbutikker.
Beløbet er i løbende priser, og samtidig går en større del af forbruget til rejser og udenlandske netbutikker. Det betyder, at de danske netbutikker, der sælger varer, reelt set oplever en betydelig større nedgang, påpeger Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Dermed er to års fremgang under corona-krisen vendt til økonomisk usikkerhed for mange netbutikker, der udover et mindre salg også kæmper med stigende omkostninger.
Der er dog også her en detalje. Hvis vi trækker de to corona-år ud af ligningen, og sammenliger salget med 2019, viser det et en markant fremgang på cirka 23 mia. kr.
Dykker man yderligere ned i salgstallene, viser det sig tillige, at forbrugerne ikke har valgt de danske netbutikker fra. Faldet skyldes i højere grad, at vi køber ind for færre penge. For mens omsætningen er faldet, er antal handler faktisk steget med en million sammenlignet med 2021.
Hvor gennemsnitskøbet var på 596 kr. her i 2022, var det på 653 kr. i 2021. Og selvom det kan se ud som en lille forskel, summer det sig op, når der er 136 mio. handler.
Det understreger, at tilbagegangen i høj grad skyldes, at forbrugerne generelt holder igen på grund af den økonomiske usikkerhed. Ikke at forbrugerne dropper netbutikkerne. Handelshyppigheden er stort set den samme som under coronakrisen, og kundernes tilfredshed med netbutikkerne er steget, forklarer Niels Ralund.
Meget tyder da også på, at det er et bump på vejen, som netbutikkerne oplever just nu. Forbrugerne vil nemlig, viser undersøgelsen, handle mere online i de kommende år.
Det giver helt klart håb for fremtiden – især fordi det er i forhold til en ekstraordinær travl periode, hvor der virkelig blev handlet igennem. Det understreger, at e-handel er blevet en fast og uundværlig del af rigtig mange forbrugeres hverdag. Derfor er jeg også ganske optimistisk på branchens vegne, påpeger Niels Ralund.
Dansk Erhverv