Selvom coronakrisen barberede flere milliarder af rejsekøbene, rundede danskernes onlineforbrug 74,7 mia. kr. og 112 mio. handler i de første seks måneder af 2020 og satte dermed ny rekord. Rekorden skyldes ændrede forbrugsvaner og ikke mindst en eksplosiv stigning i salget af dagligvarer, håndsprit og hobbyprojekter.
– Vi har aldrig set så store ændringer i forbrugernes adfærd og køb, som vi så i 2. kvartal i 2020. Rejser, som normalt er den største branche målt på omsætning, forsvandt stort set, mens andre dele af branchen oplevede ekstraordinær vækst. Salget af bolig- og haveprodukter er eksempelvis steget voldsomt, mens salget af dagligvarer virkelig har fået et folkeligt gennembrud under krisen, siger Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel, der står bag E-handelsanalysen.
Ændringen i forbrugsmønstrene kan også tydeligt ses på opgørelsen over de største netbutikker i Danmark. DSB går som følge af nedlukningen tilbage, mens de digitale dagligvarebutikker (nemlig.com, Coop og Bilka) er gået frem. Webapoteker og butikker, der sælger personlig pleje og værnemidler, har også haft rekordmange kunder i butikken.
– Der er en del netbutikker, som virkelig er blevet testet, fordi deres salg fra den ene dag til den anden er eksploderet. Heldigvis kan vi se, at kunderne stadig synes, at butikkerne gør det godt, forklarer Niels Ralund og henviser til den såkaldte NPS-score, som måler kundernes tilfredshed.
Kilde: Foreningen for Dansk Internethandel