En øget digitalisering kan kaste store gevinster af sig. Det viser MADE’s erfaringer fra et fire år langt samarbejde mellem danske produktionsvirksomheder, universiteter og teknologiske institutter.
I samarbejdet har 50 virksomheder deltaget, og de vurderer, at de tilsammen kan nå op på effektiviseringsgevinster og øget omsætning på en halv milliard kroner.
MADE Digital er en platform i produktionsklyngen MADE – Manufacturing Academy of Denmark.
Vores erfaringer med MADE Digital viser, at der er et stort potentiale for resten af landets produktionsvirksomheder, hvis de investerer i nye digitale løsninger. Erfaringerne viser, at klassiske danske produktionsvirksomheder med nye digitale værktøjer side om side med maskinerne kan løfte deres produktivitet og dermed deres konkurrenceevne, siger MADE’s direktør Nigel Edmondson
Alle involverede produktionsaktører bidrog med finansiering til MADE Digital, der havde et budget på i alt 196 mio. kr. De samlede gevinster på 554,3 mio. kr. er tæt på en tredobling af investeringer.
Den største investering – 79 mio. kr. – kom fra Innovationsfonden, der glæder sig over udbyttet.
Det er en meget svær opgave at få samarbejdet mellem virksomheder og universiteter til at lykkes i praksis. I MADE Digital har vi set, at samarbejde driver innovation, og det har givet store og små virksomheder ny viden om teknologier og forretningsudvikling, der har skabt vækst og arbejdspladser i Danmark. Vi er stolte over at have bidraget til den udvikling, siger Innovationsfondens direktør, Anne-Marie Levy Rasmussen.
Store virksomheder som blandt andre Grundfos og LEGO Group samt små og mellemstore virksomheder som f.eks. Sjørring Maskinfabrik og Paul E. Danchell har været en del af MADE Digital.
Kilde: MADE