Et samarbejde mellem IMMER Digital i Letland og HP’s nyeste digitale Indigo-trykkemaskine har skabt helt nye muligheder for digital emballage.
– Muligheden for digitale emballager er ikke kun en nyskabelse på det baltiske marked, men også i Europa. Lignende løsninger er før blevet brugt af brands som fx “Coca-Cola” og “Nutella”, og nu har vi selv set, hvordan mængden af solgte yoghurtdrikke er steget takket være produktets nye visuelle udseende. De første resultater lover et betydeligt større salg af yoghurtdrikke, siger direktøren for IMMER Group, Irina Miroshnik.
Den løsning blev testet af lettiske Tukuma piens, der er sponsor for mændenes basketballhold i Letland. Under det netop afsluttede basketball-EM kunne forbrugerne købe “Baltais”-proteinyoghurt i emballager med 16 signerede billeder af spillere.
Digital trykning bliver mere og mere populært, bl.a. fordi det sikrer den korteste produktionstid, så producenterne hurtigt kan reagere på ændringer i markedet. Fordelene ved digital trykning gør også, at et nyt produkt kan være på hylderne i løbet af få dage. Dermed undgår man den risiko, der er forbundet med at opbevare store mængder forældet emballage på lager. Det er muligt hurtigt at ændre designet, tekstinformationen eller endda emballagetypen inden for den enkelte ordre og således sikre den bedste tilpasning til efterspørgslen på markedet og forbrugernes interesse.