I debatterne om plast bliver det ofte sort/hvid. Det skal der gøres op med, og i stedet skal der være en lang mere detaljeret og nuanceret debatkultur omkring plast. Derfor har brancheforeningen Plastindustrien lanceret en stor kampagne ’Realistisk om plast’, som skal gøre netop det.
– Hele plastbranchen oplever, hvordan plastens image er under pres i befolkningen. Derfor vil vi med den nye kampagne gøre vores til at starte en mere frugtbar dialog op om plastens fordele og egenskaber. Kampagnen adresserer selvfølgelig også de miljøudfordringer, som vi alle skal bidrage til at få løst, siger Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien.
Thomas Drustrup, uddyber:
– Debatten om plast er desværre ofte præget af udokumenterede påstande og myter, som er svære at få punkteret. Jeg håber, at kampagnen kan sætte gang i en sneboldseffekt, så vi får en mere nuanceret samtale om plast. Helt konkret kommunikerer vi, at plast er et utroligt nyttigt materiale i rigtig, rigtig mange sammenhænge. Uanset om det er i supermarkedet, på hospitalet, på byggepladsen eller i hjemmet.
Der er tale om en omfattende kampagne, der forsøger sig med mange forskellige elementer. Der er de mere klassiske veje som film og printannoncer, men også casevideoer, virksomhedsarrangementer og et online dilemmaspil.
Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Plastindustrien, fortæller:
– Vi kan se, hvordan plast nogle gange bliver uretmæssigt udråbt til syndebuk i en politisk kontekst, hvilket hverken gavner klimaet eller branchens muligheder for at skabe nye arbejdspladser. Imagepresset har også betydning for vores muligheder for at tiltrække unge til vores erhvervsuddannelser, mens det heller ikke bliver lettere for danske plastvirksomheder at rekruttere dygtige medarbejdere. Kampagnen kan forhåbentlig være med til at vende den udvikling.
Kilde: Plastindustrien