Behovet for at købe ind uden at bevæge sig nd i fysiske butikker har været stort under coronatiden, men det ser ud til, at tendensen fortsætter. Vi har ganske enkelt ændret vores indkøbsvaner. En stor undersøgelse på tværs af Europa viser, at mange er blevet så vant til at handle online, at de ikke ser nogen grund til at i større stil at lægge den bag sig.
At vi købte fx tøj over nettet er ikke så overraskende, heller ikke, at det fortsætter, men det er især tendensen med køb af dagligvarer online, der er ny.
Det understøttes af statistikker fra DS Smith, stor leverandør af e-handelsemballage i Danmark. Virksomheden ser en stor stigning i efterspørgslen efter emballage til forsendelse af fødevarer. Mange forbrugere vil fortsætte med at købe måltidskasser og take-away, da 49 procent af restaurantgæsterne har erkendt glæden ved at blive hjemme og spise.
Det er også et indslag af grøn omstilling, påpeger undersøgelsen fra OnePoll. Næsten en fjerdedel (23 procent) er mere tilbøjelige til at købe online, hvis varerne leveres med mindre emballage eller mere bæredygtig emballage, og 21 procent er mere tilbøjelige til at handle online, hvis deres produkter ankommer i mere genanvendelig emballage.
Kilde DS Smith