Cirkulær økonomi er tanken om et samfund uden affald, og nu skubber en af verdens helt store koncerner på i den retning. Det er Coca-Cola, der har lanceret et nyt mål for 2030: 100 procent genanvendelse efter devisen “en ud, en ind”.
Idéen er, at for hver flaske, dåse osv., som koncernen sælger, skal der indsamles lignende mængde emballage, og dermed vil der ikke opstå nyt emballageaffald.
For at nå målet, som koncernen selv kalder for World Without Waste, skal der investeres i at gøre den fremtidige emballage fuldstændig genanvendelig. Det betyder bl.a., at der skal forskes i at mindske forbruget af plast ved at øge graden af plast, der er baseret på planter. Den velkendte oliebaserede plast skal i højere grad bestå af genbrugsplast. I 2030 skal mængden af netop genbrugsplast i deres flasker være oppe på 50 procent.
Coca-Cola er godt klar over, at det kan være svært at få indsamlet alle Cola-emballagerne, og derfor vil man også arbejde sammen med andre koncerner på området. Det betyder, at en Carlsberg-dåse godt kan erstatte en Cola-dåse, for målet er ikke at øge mængden af affald samlet set.