Tilsyneladende er der ved at brede sig en hel bølge blandt meget store internationale koncerner, hvor de en efter en vælger at droppe plasten og går over til andre former for materiale, ofte papir, men også fx bambus.
Tidligere har McDonald’s og Iceland Foods sagt nej til plast, og i sidste uge kunne Emballagefokus fortælle om Ryanair, der dropper alt ikke-genanvendligt plast.
I denne uge er det kæden Dunkin’ Donuts, der skipper alle såkaldte foam cups og i stedet serverer kaffen i en ny dobbeltvægget papirkop, hvor materialet er certificeret af Sustainable Forestry Initiative Standard, så man ikke brænder fingrene på den varme kaffe.
Det er en stor kæde. Alene i USA er der over 9.000 Dunkin’ Donuts-restauranter, så i alt vil det handle om ikke ikke mindre end en milliard foam cups, som forsvinder.
Bevægelsen væk fra plast hos Dunkin’ Donuts har stået på et stykke tid, så det er ikke med ét slag, at det hele forsvinder. Der er mere tale om, at man sørger for, at de resterende dele kommer med på vognen.
Og man har tidligere sendt andre materialer på pension. I 2014 var det PET-lågene til de kolde drikke, der blev skiftet ud med 100 procent genanvendeligt polypropylen. Den øvelse er færdig senere i år og har fjernet 250.000 kilo affald.