Kunderne kan ikke længere finde engangsglas, tallerkner og andet plast-engangsservice i Irma. Kæden har kort før årsskiftet fjernet engangsservice af plast og erstatter det med varer, der er produceret af bæredygtige materialer.
Det er bl.a. forskellige vinglas, kopper, knive, gafler og tallerkner samt sugerør, der ikke længere findes i plastik i Irma. Initiativet i Irma sker som led i Coops samlede emballage- og plastikplan, hvor et af målene er at reducere forbruget af plastik med 25 pct.
Næste skridt tages i de kommende måneder, hvor Coop vil udskifte mere end 60 mio. enheder af plast med bæredygtige materialer. Irma vil donere de varer, man har fjernet, til en velgørende organisation, der kan sikre, at de bortskaffes korrekt efter brug.
Også i Føtex er alt engangsservice af plast fjernet fra hylderne. I stedet finder man blandt andet tallerkner, bestik og sugerør fremstilet af hvedestrå, bambus, sukkerrør, træ og papir. Bilka og Netto følger, og det betyder en samlet besparelse på over 300 tons plast om året, oplyser Salling Group.
Initiativet er en del af en større plastikstrategi i Salling Group – der ud over Føtex også driver dagligvarekæderne Bilka og Netto – om at udfase plastik, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plastik genanvendes. Plastikbesparelserne bliver derfor endnu større, når Bilka og Netto også udfaser engangsplastik i tråd med EU’s kommende plastikdirektiv.
Mens plastvarianterne er væk fra hylderne, er der ikke kommet alternativer til det hele. Indtil videre må kunderne for eksempel vente med vin-, champagne- og snapseglas. At der stadig mangler alternativer, kan man helt konkret se ved, at pladsen til engangsservice i en føtex-butik lige nu kun fylder én hyldemeter mod tidligere to.