TerraCycle, Procter & Gamble og SUEZ har sammen fået FN’s klimapris, ”Momentum of Change Lighthouse Activity”, for at udvikle verdens første fuldt genanvendelige shampooflaske lavet af strandplast.
Shampooflasken, lavet af verdens førende shampoomærke, Head & Shoulders, indeholder 25 procent strandplast samlet fra kystområder i hele Europa, heriblandt Thy og Fanø i Danmark. TerraCycle styrer indsamlingsprocessen og samarbejder med NGO’er, frivillige og andre organisationer på tværs af seks kontinenter. Projektet blev annonceret under World Economic Forum i januar, og de første flasker kunne findes på hylderne i Frankrig i løbet af sommeren.
”Momentum for Change”-initiativet, drevet af FN’s sekretariat for klimaforandringer, sætter fokus på nogle af de mest innovative, skalerbare og praktiske eksempler på, hvad folk på tværs af kloden gør for at bekæmpe klimaforandringerne. ”Momentum for Change” er en del af en større indsats for at mobilisere handlinger og ambitioner, mens de nationale regeringer arbejder på at implementere klimaaftalen fra Paris samt verdensmålene for bæredygtig udvikling. TerraCycle, P&G og SUEZ fik én af fire priser i kategorien “Planetary Health” og var én af blot 19 vindere i alt.