På emballagemessen Empack i Stockholm den 4.-5. oktober for de besøgende mulighed for at prøve VR og AR. Og hvad er så lige det?. Joh, de fleste kender sikkert til VR (Virtual Reality), hvor man via et sæt briller bevæger sig rundt i en fuldstændig kunstig skabt verden. Det har egentligt været kendt i mange år, men har tidligere været udfordret på grund af, at den kunstig skabte virkelighed var lidt for kunstig. Men med bedre computerkraft bliver oplevelse mere glidende.
Anderledes er det med AR – eller Augmented Reality. Her lægger men et kunstig lag ovenpå den rigtige virkelighed, som man måske ser på en telefon eller en tablet. Der er en stor sandsynlighed for, at du faktisk har prøvet det. Den store dille med Pokémon GO var et AR-spil, og Ikea har også forsøgt sig.
Hele øvelsen på Empack bliver, udover det sjove at prøve den nye teknik, er at forsøge at finde svar på, hvordan og hvor den kan finde anvendelse indenfor emballageindustrien.