Polen forbindes ofte ikke med kvalitet og høj industriel kvalitet, men det synspunkt vil Pollux ændre på. Virksomheden, der er polsk/dansk ejet, fungerer som et bindeled mellem de polske producenter af en lang række løsninger inden for emballageindustrien og det danske emballagemarked.
Det er lige fra bølgepapkasser, over diverse former for tryk og print, til emballagedesigns, displays og kartonnage.
– Idéen er at koble de polske producenter med det danske marked. Der er mange i Polen, som ikke har repræsentation her i landet, ligesom der er mange i Danmark, som ikke kigger til polske producenter som en mulig samarbejdspartner, forklarer Henrik Müller fra Pollux.
Han ser ikke Pollux som en traditionel handelsvirksomhed, der flytter varer fra et sted til et andet – og så lægger fem procent til prisen.
– Vi ønsker at være et bindeled, men ikke et fordyrende led mellem de to markeder, forklarer han og påpeger, at det er oplagt for danske virksomheder at kigge til Polen.
– Det første, mange danske virksomheder frygter, hvis man overhovedet går i overvejelser om en polsk leverandør, er, at kvaliteten formentligt vil svinge, og leveringstiderne sejle. Men sådan er det bare ikke. Kvaliteten er fuldt på højde med det, som man kan finde andre steder i Europa. Der bliver leveret til tiden, men prisen er fortsat lavere, faktisk meget lavere. Det kan danske virksomheder drage nytte af. De polske virksomheder vil ligeledes have gavn af et samarbejde. De fleste ville aldrig tænke på at komme ind på det danske marked uden hjælp, forklarer han.
De danske fordomme om den polske kvalitet er jo ikke kommet ud af den blå luft, og begiver man sig ud til mindre virksomheder i afkroge af det meget store land, vil man uden tvivl kunne opleve, at fordommene passer.
– Vores samarbejdspartnere er store producenter, der har styr på deres anlæg. Det handler ikke om, at Pollux forsøger at sende dårlige varer til danske virksomheder, men slet og ret om, at der her findes uopdagede muligheder for at få gode, stabile produkter til en favorabel pris på et marked, som endnu er ukendt for mange.