Svenskerne har, ligesom os, en juleøl og en påskebryg. Så hvorfor ikke også en midsommerøl, tænkte man hos det svenske bryggeri Ängöl. Midsommer, det svenske svar på vores Sankt Hans, er stort i det svenske – og der bliver drukket massevis af øl – så sammenhængen var oplagt.
Frem med øllen og frem med en etiket, der viser en hyggelig midsommerstund med en violinspilende mand på en sti og en robåd på en af de utallige svenske søer.
Men nej, den går ikke, mente man hos Systembolaget og henviste til Alkoholloven.
– Billedet er rigtig flot, og det ser kanonisk ud, men illustrationer af nogle mennesker, der sidder og ror i en båd på søen, er en situation, der ikke bør være forbundet med alkohol, siger Lennart Agén, pressemedarbejder hos Systembolaget.
Den svenske alkohollov kan for udenforstående måske være lidt kringlet. Fx må en julemand godt optræde på en juleøl, men kommer man ned i alder på den afbillede figur, så går den ikke længere. En dreng med nissehue ville blive afvist.
Systembolaget vurderer ca. 6.000 etiketter på dåser og flasker hvert år. Omkring 100-150 af etiketterne bliver tvunget til at justere enten illustrationen eller navnet på produktet, siger Lennart Agén.
Det er meget sjældent, at du som med Ängöl ikke er enig med leverandøren. Kalmar-bryggeriet har appelleret Systembolagets beslutning til det uafhængige alkoholssortimentnævn.
Frem med øllen og frem med en etiket, der viser en hyggelig midsommerstund med en violinspilende mand på en sti og en robåd på en af de utallige svenske søer.
Men nej, den går ikke, mente man hos Systembolaget og henviste til Alkoholloven.
– Billedet er rigtig flot, og det ser kanonisk ud, men illustrationer af nogle mennesker, der sidder og ror i en båd på søen, er en situation, der ikke bør være forbundet med alkohol, siger Lennart Agén, pressemedarbejder hos Systembolaget.
Den svenske alkohollov kan for udenforstående måske være lidt kringlet. Fx må en julemand godt optræde på en juleøl, men kommer man ned i alder på den afbillede figur, så går den ikke længere. En dreng med nissehue ville blive afvist.
Systembolaget vurderer ca. 6.000 etiketter på dåser og flasker hvert år. Omkring 100-150 af etiketterne bliver tvunget til at justere enten illustrationen eller navnet på produktet, siger Lennart Agén.
Det er meget sjældent, at du som med Ängöl ikke er enig med leverandøren. Kalmar-bryggeriet har appelleret Systembolagets beslutning til det uafhængige alkoholssortimentnævn.
Kilde: svt.se