Netto indførte den 16. april pant på indkøbsposer i plast med det klare formål at få færre til at køre poserne. Og det er lykkedes, viser den første evaluering. Faldet i plastposer er 10 pct., og det var faktisk det forventede tal.
– Faldet i salget er meget glædeligt. Det indikerer, at forbrugerne har forstået og i endnu højere grad genbruger de poser, de køber hos os. I Netto er det vores klare og langsigtede mål, at vi vil medvirke til at minimere den plast, der er for meget af, og vi er kommet godt fra land, siger Michael Løve, direktør i Netto.
Faldet i salget af plastikposerne sker, samtidig med at Netto-butikkerne i testperioden har fastholdt omsætningen. Derfor kan effekten af pantposerne for så vidt isoleres.
– Panten skal sikre øget genbrug og bedre genanvendelse, og vi opfordrer alle vores kunder til at bruge deres poser igen og igen. Når vi analyserer forbruget på Fyn, lader det til, at kunderne bakker klart op om det, og det er vi meget glade for, uddyber Michael Løve.
– Vi kan se, at flere og flere kommer retur med poserne. Tendensen er stigende, og det skulle også gerne kun gå en vej. Vi kan endnu ikke se, at alle kommer retur med deres poser, men i og med at vi netop opfordrer til, at poserne bruges så mange gange som muligt, og at kunderne først afleverer poserne, når de er slidt op, glæder vi os over det billede, vi ser, fortæller Michael Løve.