Vi er tiltagende glade for at handle på nettet. 2018 tegner derfor til at blive endnu et rekordår for dansk e-handel: I alt DKK 133,5 milliarder står danskerne til at forbruge på nettet i løbet af året.
Tallene fremgår af den 12. udgave af Dansk e-handel. I forhold til den seneste undersøgelse for 2017 er handlen steget med 23 pct. Den spritnye rapport er blevet til på basis af en YouGov-undersøgelse foretaget blandt 7.000 respondenter – heraf 2.000 danske – på vegne af DIBS, del af Nets.
– Danskernes købelyst er i topform, og der er meget at glæde sig over i 2018. Abonnementer bliver stadig mere populære, og selv om tv- og musikstreaming stadig er højdespringerne, kommer nye forretningsidéer til, og i år viser analysen for eksempel, at det er blevet mere populært at abonnere på dyrefoder. Mange e-købmænd har forstået at gøre det nemt for forbrugeren og samtidig lave en forretningsmodel, der giver løbende indtjening, fortæller Henriette Høyer, salgsdirektør i DIBS, den del af Nets, der står bag den årligt tilbagevendende rapport.
Rapporten giver et detaljeret og statistisk retvisende billede af e-handlen og dens udvikling i Danmark samt Sverige, Norge og Finland, og som noget nyt er der skærpet fokus på danskernes forbrug frem for virksomhedernes omsætning – for i højere grad at afspejle forbrugeradfærd frem for brancheudvikling samt understrege en vigtig trend: E-handlen anno 2018 er gået global.
– 49 pct. af danskerne har ifølge undersøgelsen handlet i udenlandske webshops inden for de sidste tre måneder, og det er en stigning på fire procentpoint siden 2017. Det kan ikke understreges kraftigt nok, hvor stor betydning udlandet og gigantiske internationale konkurrenter har fået for dansk e-handel. Det markerer vi selv i rapporten med en ny målingsmetode, der udelukkende afspejler danskernes forbrug, og dermed hvor internationaliseret og grænseløs danskernes e-handel virkelig er, pointerer Henriette Høyer.