Budskabet fra Ikea er klart. Virksomheden satser hårdt på bæredygtighed, og med hensyn til brugen af plast i deres produkter er målet, at 100 procent af den benyttede plast skal være genanvendt eller biobaseret inden for en overskuelig fremtid. De store udfordringer i at løse det problem ligger især inden for plastemballage til fødevarer.
Det sagde Jonas Engberg, miljøansvarlig hos Ikea Danmark på årets plastdag.
-Bæredygtighed skal ind og leve i den måde, vi effektiviserer på. Vi har 800 millioner mennesker igennem vores varehuse på verdensplan, heraf 12 millioner i Danmark. Vi har over to milliarder besøgende på vores hjemmeside. Det betyder, at vi har en kæmpe berøringsflade, og vi har en række leverandører og underleverandører, vi kan påvirke ved blandt andet at stille krav til de materialer, vi anvender i vores produkter.
-Med et krav om at alt skal være genanvendt eller biobaseret ved alle vores leverandører, at de er nødt til at agere. Det giver udvikling, forklarede han og fortsatte:
-I øjeblikket kan vi ikke skaffe de mængder genanvendt plast i den kvalitet, vi ønsker. Det drejer sig om relativt store mængder, og det gælder især plast, der produceres til fødevareemballage. I dag bruger vi 24 procent genanvendt plast. Vi har endnu ikke sat årstal på, hvornår det skal være 100 procent, men i omegnen af 2025 er nok ikke urealistisk.