EU-landene og Europa-Parlamentet er blevet enige om at indføre krav til lastbilernes udledning af CO2. Aftalen betyder, at nye lastbiler skal udlede 15 pct. mindre CO2 i 2025 og 30 pct.mindre CO2 i 2030 i forhold til 2019. Hidtil har det kun været personbiler, der har været omfattet af krav til, hvor meget de har måttet udlede.
Målene er bindende, og dermed er det en skærpelse i forhold til forslaget fra Kommissionen, som blot mente, at kravene skulle være vejledende. Faktisk havde Danmark gerne set, at udledningskravene var skærpet endnu mere i forhold til det endelige resultat.
– Jeg er glad for, at vi nu endeligt kan afslutte forhandlingerne med et resultat, der tager endnu et skridt i den svære udfordring med at reducere de stigende emissioner i transportsektoren. Danmark har presset på for at få en så ambitiøs aftale som muligt, siger energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).
Omstillingen til mere miljøvenlige køretøjer er en langsigtet plan. For at få virksomhederne til allerede nu at gå i gang med at udvikle mere miljøvenlige lastbiler er der indbygget en kreditmekanisme i aftalen for perioden fra i år til 2025.
Allerede i 2022 skal der være en revision af planen, og her vil der være mulighed for en yderligere skærpelse – en mulighed, som Danmark vil forsøge at udnytte, når det kommer dertil.
Aftalen skal formelt godkendes af både EU-landene og EU-Parlamentet.
Kilde: Energi-, forsynings- og klimaministeriet