Tetra Pak lancerer en pakkeplatform, som gør kartonbaseret drikkeemballage til interaktive informationskanaler, fuldskala databærere og digitale værktøjer.
Den nye emballeringsplatform vil give nye producenter, detailhandlere og forbrugere en række fordele. I tråd med udviklingen i Industri 4.0 er konceptet baseret på bl.a. digital trykning, kodegenerering og datahåndtering.
På producentniveau vil den nye platform muliggøre sporbarhed, der forbedrer produktion, kvalitetskontrol og forsyningskæde. Det vil være muligt at spore og følge et produkts historie og rent geografiske vej og dermed overvåge og rette eventuelle problemer.
For de forhandlere vil det tilbyde større synlighed gennem forsyningskæden og mulighed for realtidsinformation. Distributører vil kunne overvåge leveringspræstationer, følge emballagebeholdningen og få eventuelle advarsler.
I det sidste trin, dvs. forbrugerne, vil den give adgang til store mængder information, som kan røre alt fra, hvor produktet fremstilles, og hvorfra ingredienserne kommer, til hvor emballagen kan efterlades til genanvendelse.
Tetra Pak skriver i en pressemeddelelse, at sammen med kunder inden for bl.a. mælk og saft er der blevet gennemført vellykkede pilotforsøg med de nye emballager. Testene er blevet gennemført i Spanien, Rusland, Kina, Den Dominikanske Republik og Indien.