Forskningen viser, at luksuriøse emballager med metaleffekter, der differentierer sig fra konkurrenterne, får større opmærksomhed og sælger bedre end identiske emballager uden metaleffekter.
Hos Emballagegruppen A/S i Vejle har man stor ekspertise i at udvikle salgsfremmende emballager med en lang række effekter, der er med til at fremhæve produktet såvel som brandet. Emballagegruppen specialdesigner løsninger, der er skræddersyet til det enkelte produkt, og med inhouse grafisk afdeling og konstruktører kan virksomheden bistå i udviklingen af anderledes og overraskende emballageløsninger, der skiller sig ud.
Der er mange tangenter, man kan spille på, når man skal vælge effekter. Man kan bl.a. bruge lakeffekter som matlak eller højglanslak til emballagen for at tilføre overfladen et luksuriøst udseende. Cold foil folieeffekter kan være med til af fange forbrugernes blik, da metalfolien fanger og reflekterer lyset. Embossing giver emballagens overflade et flot præg, der både kan ses og mærkes, når man holder produktet. Man kan også tilføre emballagen en udstanset rude, der giver kig ind til produktet, så forbrugerne kan se det produkt, de køber.
I en tid hvor konkurrencen om forbrugernes interesse er øget, er emballagen altafgørende, når salget skal sikres. Mange beslutninger træffes først i butikken, og kunderne er ikke længere nær så loyale over for brands, men er åbne og påvirkelige for nye indtryk og informationer. Det er derfor afgørende, at man vælger en emballage, der både afspejler ens brand og identitet, samtidig med at den skiller sig ud fra konkurrenterne og fanger forbrugernes blik. En eksklusiv emballage er derfor en mulighed for at fremhæve produktet.