Nordiske forbrugere er i stigende grad urolige for, at butikker på internettet videregiver deres personlige data og bruger dem kommercielt. Mistroen er størst blandt de danske forbrugere, viser ny undersøgelse fra Deloitte.
To ud af tre af nordiske forbrugere tror, at netvirksomhederne deler deres personlige oplysninger med tredjeparter – en stigning fra seks ud af ti sidste år. Desuden tror tre ud af fire, at netvirksomhederne “hele tiden” eller “det meste af tiden” bruger deres personlige oplysninger. De danske forbrugere er Nordens mest skeptiske med hele 79 pct.
Danskerne er også de mest skeptiske, når det kommer til at acceptere betingelser for registrering og handel hos netbutikkerne. Hele 25 procent af de danske forbrugere dykker ned i betingelserne, inden de klikker “godkend”, mens det kun gælder for 20 pct. i Sverige, 19 procent i Finland og 13 procent i Norge.
– Danskerne er de mest kritiske blandt de generelt kritiske nordiske forbrugere. Den store mistro skyldes, at vi er i tvivl om, hvorvidt virksomhederne anvender vores data mod vores vilje, eller om data rent faktisk bliver håndteret sikkert. Men det skyldes også helt naturlig skepsis omkring at dele data digitalt uden om kontrollerede, sikre adgange som fx nem-ID, siger Frederik Behnk, director og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation.
– Også de mange historier om misbrug af data i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg og massetyveri af data fra sociale medier og spiludbydere puster til vores skepsis og mistillid. Virksomhederne er nødt til at genvinde tilliden, hvis de vil have flere forbrugere ind på deres onlineplatforme. Som vores undersøgelse viser, er der allerede en betydelig del af forbrugerne, som køber varer online. Men andelen af digitale forbrugere kan stige meget hurtigere, hvis virksomhederne formår at øge tilliden, vurderer Frederik Behnk.